יום ראשון, 20 באפריל 2008

פארק צרעה



לפני כמה ימים עליתי מעמק הארזים לכוון בגין, וראיתי פרסומת ל"פארק צרעה". זה לא פארק של קק"ל, ואין בו אזורים לפיקניק. כותרת המשנה הלכה בערך כך: המפרט - גבוה, הארנונה - נמוכה, והשכירות... (כן - עם שלוש נקודות).


איך זה שמקום יכול להבטיח גם מפרט גבוה, גם ארנונה נמוכה, וגם שכירות...? זה די פשוט, והמפתח הוא מחיר הקרקע.


כשהקרקע ניתנת כמעט בחינם לצורך חקלאות, וכל מה שצריך זה לשנות את ייעודה, אפשר לגבות שכירות נמוכה. כשאתה מועצה אזורית עם שטחים ללא גבול כמעט, וצריך לספק שרותים לאוכלוסייה של שכונה אחת בירושלים, אתה יכול להבטיח ארנונה נמוכה (וגם אין לך חוקי עזר על הראש, ואפשר למשל לפתוח בשבת). הערים לא יכולות להציע ארנונה נמוכה, וההשקעה בקרקע בערים היא מאוד גבוהה, מה שמחייב את היזמים לגבות דמי שכירות ריאליים.

אז מה רע בזה?

זה "מייבש" את הערים ובמיוחד את מרכזי הערים. ממש סמוך לצרעה נמצאת בית-שמש, שכמהה להשקעות, ויותר מהכל להשקעות מהסוג הזה. אזור ה-"תעשייה" של צומת ביל"ו הרג את מרכז העיר רחובות, שפיים-געש הורג את נתניה, ויש עוד הרבה דוגמאות. אז למה מאשרים עוד אחד? לא למדנו משהו?
זה כל כך הרגיז אותי, שרק מהעצבים היה לי כוח לפדל את העלייה...

4 תגובות:

  1. אני תומך ברוח הכללית של מה שכתבת, אבל חייב לתקן כמה דברים שלא הסכמתי איתם -
    צומת ביל"ו לא הרגה את מרכז העיר רחובות, כי אלפי הקונים שם באים ברובם המוחלט מחוץ לרחובות - מאזור מודיעין, רמלה, לוד, גדרה ועוד. אני בספק אם הם תיכננו לעצור לקנות אביזרים לבית ולגינה ברחוב הרצל ברחובות.
    כנ"ל שפיים/געש - רבים מהקונים הם מדרום השרון (הרצליה למשל) ותל-אביב, וקשה להגיד שאזור התעשיה של נתניה סובל ממחסור בלקוחות ומצורך מתמיד בתוספת לפקקים שם. אפשד להגיד שאזור התעשייה ספיר (פולג) הרג את מרכז העיר נתניה, אבל אני גם לא רואה את איקאה פותחת סניף במרכז העיר בכל מקרה, ואותו דבר לגבי חנויות הענק האחרות שם.

    השבמחק
  2. בקשר לרחובות, אז עם הקמת והרחבת מרכז הקניות בביל"ו, רחוב הרצל הפך לאט לאט לרחוב של בזאריות. ראש העיר התלונן על זה ופירט את התופעה בכתבה לפני כמה שנים - אני לא זוכר בדיוק איפה.

    שפיים-געש נתן ממש מכה קשה לנתניה, שוב - לפי ראש העיר שם, שאולי מתלוננת סתם, אבל לא נראה לי. איקאה היא בתחום השיפוט של נתניה, אבל בשפיים געש יש את צומת ספרים, פוקס (או גולף?), ועוד כמה שהיו צריכות להיות במרכז נתניה.

    השבמחק
  3. כמי שמכיר קצת את רחובות אני יכול לומר שיובל צודק. המרכז בצומת ביל"ו ממש לא שינה את רחוב הרצל, שהיה עלוב ומוזנח גם לפני 10 שנים. אם כבר - הקניון שנבנה סביב התחנה המרכזית השפיע עליו יותר, ובכל מקרה בשנים האחרונות דווקא יש שיפור מסויים בחזות הרחוב ובעסקים בו, בעיקר בחלקו הצפוני שהפך למוקד בילויים קטן.

    השבמחק
  4. תשמעו - אני מוותר בעניין רחובות, אבל עדיין טוען שמרכזי המסחר הפרבריים הם רעה חולה. וליתר בטחון - אם מישהו יצליח להוכיח לי שאין להם שום השפעה רעה על מרכזי הערים, אני מכין מראש את הטיעון של פגיעה קשה בשטחים פתוחים ובנוף...

    השבמחק