יום חמישי, 11 באוקטובר 2007

התחדשות גוננים

מה קורה בגוננים? המיקום - פנטסטי - שולי העיר הפנימית, במרחק יריקה מעמק רפאים. הבנייה הקיימת - נמוכה. אז איך זה שהיזמים הגיעו רק עכשיו? אבל הם הגיעו.

כרגע יש שני דברים על הפרק - תכנית התחדשות שמקדמת העירייה - תכנית שלד שאמורה לכוון את הפיתוח אבל לא להקנות זכויות, ובמקביל יוזמות שונות שמתקדמות בקצבים שונים - אחת מהן נמצאת בבנייה, וכל מי שעובר ברחוב אליעזר הגדול רואה, ואחת אחרת הגיעה לשלב של הכרזה על מתחם לפינוי ובינוי - זה באזור של רחוב אלכסנדריון-נתאי הארבלי. עוד הרבה יזמים מרחרחים ומנסים לראות אם כדאי לקפוץ על הרכבת הזו.

התושבים מן הסתם בפאניקה - הם מרגישים שהקרקע נשמטת מתחת רגליהם - הצמד פינוי-בינוי מעורר חלחלה ולא בטוח שאין מי שמרוויח מזה.

המינהל הקהילתי מנסה להתמודד, במידה לא מועטה של הצלחה, ומתרחשים שם תהליכים מעניינים. מהנדס העיר הנכנס כבר נפגש עם התושבים, וביקש לדחות ועדת היגוי עם התושבים למועד בו יוכל להגיע - מרשים.
על התמודדות המינהל ניתן לראות קצת כאן

ועל התמונה שלמטה - הפרוייקט של האחים חסיד - כדאי להביט עוד רגע. הרחוב מימין הוא אלעזר המודעי - שימו לב שאין זכר לבתים שיושבים ממש עליו. הרחוב הפסטורלי למעלה הוא אולי יהודה הנשיא או הרחוב הפנימי של המתנ"ס. כך או כך, לבניין המתנס אין זכר... ככה משווקים. מנחשים כבר למי? אם לא כנסו לאתר. לא לשכוח לכבות רמקולים


6 תגובות:

  1. תגובה מאחד הפוסטים בירושלים האחרת בנוגע לפינוי בינוי
    "בנוגע לקטמון ופרוייקט פינוי-בינוי אינני אופטימי בגלל היסטוריית התחום בישראל, משרד השיכון אישר עשרות פרוייקטים כאלו בשנים האחרונות אך מעטים מאוד בוצעו בפועל בגלל הקושי ביישום כאשר המכשלות העיקריות בפרויקטים מסוג זה הן פולשים בעייתים, פיצויים יקרים, סחבת משפטית ולא פעם גם סחבת תכנונית.

    בקריית יובל לפני כ-12 שנים בערך הוחלט על פרויקט פינוי בינוי לחמישה מבנים ברחוב אולסוונגר. במבנים שנבחרו לפרויקט גרות בעיקר משפחות קשות יום, רובן של קשישים. הדירות אינן ראויות למגורי אדם ואף אחד לא מטפל בעניין, פשוט מזניחים את האנשים. עד כמה שידוע לי יש תקציב לשיקום שכונות ואף אחד לא משתמש בו, כי בעירייה טוענים שיהיה במקום פינוי בינוי אבל הם אומרים את זה כבר שנים ובשטח מה קורה? יוצרים למעשה סלאמס וגורמים לכך שאזורים שלמים בערים הופכים לאזורי עוני שממשיכים להתדרדר.

    בד”כ, בארץ, פינוי-בינוי זוהי דרך להיפטר מאוכלוסייה חלשה, טוענים שזהו כלי להתחדשות עירונית אך כמעט ואין דגש על ההיבטים החברתיים שלו. שוכחים שהמטרה היא לחזק אוכלוסייה חלשה, לשפר את איכות השירותים ולייצב את השכונה על מנת שלא תמשיך ותדרדר.

    מחד מימוש פינוי-בינוי גורם לצמצום היצע של דיור בר-השגה, חוסר ודאות תכנוני, פירוק המבנה הקהילתי ובוודאי ישנה השפעה על המרקם הסביבתי שמחוץ למתחם האמור. ומאידך, אי מימוש של פינוי-בינוי גורם בעיקר לחוסר השקעה של הרשות במרחב הציבורי וחוסר השקעה של הקהילה במרחב הציבורי ובדירות הפרטיות. צריך למצוא את האיזון בין הפיתרון החברתי-אנושי לבין מתן פיתרון דיור, ציפוף בנייה ושיקום שכונות ישנות.

    לצערנו פינוי-בינוי זהו שריד לתוכנית “שיקום השכונות” המפורסמת כאשר הדגש הינו רק על הצד הפיסי בעוד “שיקום שכונות” התאפיינה גם בשיקום החברתי.

    בעיה נוספת זו ההסתמכות של העיריות בפרוייקט פינוי-בינוי על הקבלנים הפרטיים וזה גורם להמון בעיות כי הקבלנים מחפשים בעיקר רווח ותשואה בעוד שבמידה וחברות עירוניות/ממשלתיות יובילו פרוייקטים כאלו, להן יש גם ראייה ציבורית ותכנונית מעבר לרצון להפיק רווח הכלכלי."

    השבמחק
  2. עוד דבר חשוב בגוננים הוא התכנית של תושי"ה לבנות כביש משום מקום לאנשהו. כביש 34 אושר לפני למעלה מעשרים שנה כשהמצב היה שונה לגמרי, והיום כשמשעמם להם בגלל ביטול כביש הטבעת החליטו להוציא אותו מהניילונים. הכביש מתוכנן לקום ברצועה נדירה. תוואי מסילת הרכבת הישנה שהוצאה משימוש מהווה רצועה אורבנית יוצאת דופן שיכולה לשמש קישור של הולכי רגל ופנאי בין השכונות.

    אנחנו בוועד למען פארק המסילה מנסים להילחם בכוונה להקים כאן כביש. נשמח להדים ציבוריים.

    השבמחק
  3. אנונימי - אם רוצים הדים אז תן לינק, שלח מייל...
    בעניין הכביש - מסכים אתך

    השבמחק
  4. האנונימי התכוון לבלוג הזה:

    http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=497224

    השבמחק
  5. אחד הדברים החשובים זה אכן לבצע את הפינוי בינוי בפועל

    השבמחק
  6. היום העירייה חשפה את כוונותיה האמיתיות. לא פחות מאשר דחיסת תושבי האיזורים המרווחים של קטמונים לתוך שיכונים.
    שום שיפור של התשתיות, שום תוספת של שטחים ירוקים, להיפך. כביש 34 סלול יסלל למורת רוחם של התושבים בתוספת כביש רוחב שיחבר את רחוב אליעזר הגדול לתלפיות.
    יש מי שמרוויח, למשל, קבלנים ויזמנים למיניהם שיעשו קופה.
    ויש מי שמפסיד: התושבים שידחסו לשיכונים. וזאת לא הפעם הראשונה שהעירייה בונה שיכונים באיזור ומשווקת אותם בתור "שיפור איכות חיים". לשלוש הפעמים הקודמות קוראים פת, מעגלי יבנה ונהוראי (רשב"ג החדש). איך זה נגמר בסיבובים הקודמים- כולם זוכרים (חוץ מנעמי צור שמשום מה דוחפת את התוכנית).

    השבמחק