יום שלישי, 17 בפברואר 2009

פסגת-זאב נגד מרכז העיר


בירושלים הפרברים נמצאים בתוך תחום השיפוט של העיר. זה שלפסגת-זאב, גילה ורמות (ביחד יותר מ-100,000 איש!) קוראים ירושלים, זה לא אומר שהם חלק מהעיר מהבחינה האורבנית. רובם עולים על הרכב בבוקר, מגיעים למוקדי התעסוקה, ומשתתפים בחיים העירוניים של ירושלים - כמו תושבי מבשרת, מעלה אדומים, צור-הדסה ויתר הפרבריסטים כמו שקורא להם לרמן. מצד שני, מבחינה מוניציפלית זה כן ירושלים.

מה זה אומר? שלא תמיד מה שטוב לפסגת-זאב טוב לירושלים כעיר. אין חידוש גדול בלהגיד שהקניונים הורגים את מרכז העיר, אבל עכשיו כשיש לסוחרים סיבה לברוח מהמרכז, ת[ק]ראו מה שקורה בקניון פסגת-זאב. מרחיבים, ומושכים חנויות גדולות. לי נראה שאם העירייה רוצה שהמסחר במרכז העיר ישגשג, היא צריכה לחשוב איך מושכים למרכז את החנויות האלו. להגדיל את קניון הפסגה זה לא צעד בכיוון.

נ"ב: לא נראה לי שתושבי פסגת-זאב ורמות יהנו מהחוק לעידוד תחבורת אופניים. מצד שני - אולי גם אני לא... מה שבטוח הוא שיש מקום לשיפור של התחבורה הציבורית לשם. אם מישהו רוצה להיות חלק מקבוצה שפועלת בכיוון - הוא מוזמן להגיע למרכז תרבות עמים, ביום ראשון, 22.2.2009 בשעה 20:00. המארגנים הם יוסי סעידוב ואהוד עוזיאל, והפרטים המלאים בבלוג של פארק המסילה.

11 תגובות:

  1. בתור אחד ששוכר דירה בפסגת-זאב, ההצלחה של קניון הפסגה לא באה על חשבון מרכז העיר אלא על חשבון "מרכז העיר" של השכונה, או החנויות ברחוב משה דיין שכעת סובלות מחוסר נגישות שזהה למה שקורה ברחוב יפו - עבודות על הרכבת הקלה על חצי מרוחב הכביש, מחסור במקומות חניה, פקקים בלתי נסבלים ועוד. הרי פסגת זאב בעצמה היא בגודל של עיר בינונית - 55,000 תושבים (גילה, רמות ופסגת זאב ביחד זה יותר מ-150,000 איש).

    עד לפני פחות משנה היו לא מעט חללים לחנויות שעמדו ריקים בקניון, ולדעתי כשהרכבת תתחיל לפעול ורחוב משה דיין יחזור לתפקד - הקניון יתרוקן מחדש.

    השבמחק
  2. תודה. אני משער (מקווה) שכשהרכבת הקלה תפעל נראה את תושבי פסגת זאב יותר במרכז העיר.

    אגב נתונים - הנתונים שלי אומרים כך:
    רמות: 41,000; פסגת זאב: 42,000; גילה: 27,000; וביחד 110,000 תושבים.

    השבמחק
  3. האמת שאני לא יודע אם אפשר להגיד שתושבי פסגת זאב הפסיקו להגיע לעיר - כשאני נוסע בקו 8 או 22 לעיר או לעבודה (בטלביה) האוטובוס מלא בכל שעות היום, והרבה אנשים יורדים בעיר.
    גם אני לא מת על תרבות הקניונים, אבל תמיד יהיה מי שיעדיף אותם - ומבחינה תחבורתית עדיף שלתושבי צפון העיר יהיה פיתרון בקרבת מקום מאשר שייאלצו לנסוע לתלפיות או למלחה.

    מבחינת הנתונים על מספר התושבים - מהיכן הנתונים? הם מעודכנים? את המספר של 55,000 הבאתי משום שהם מצויינים מדי פעם בשני המקומונים שיש לפסגת-זאב ונווה יעקב (שבעצמה מונה 20-30 אלף תושבים ככל הזכור לי, וגם הם כמובן משתמשים בקניון).

    השבמחק
  4. אתה צודק - יש הגיון שיהיו שרותים לשכונה-עיר כמו פסגת-זאב-נוה-יעקב. אולי אפילו קניון. עם זאת חשוב להבין שברמה מסויימת יש תחרות עם מרכז העיר, בטח אם אתה מדבר על חנויות כמו זארה. נגיד את זה כך - אם פסגת-זאב הייתה רשות מקומית עצמאית, היא הייתה תומכת בהגדלת הקניון. בהפקדת התכנית בועדה המחוזית היא הייתה פוגשת (לפחות אם אני הייתי מהנדס העיר :-) את ההתנגדות של העיר ירושלים. מי צודק - זה באמת דיון מורכב יותר.

    ואשר לנתונים - יש את שנתון ירושלים של מכון ירושלים כאן ( לוח ג16), והנתונים שנתתי הם גם מהמכון, אבל עוד-יותר-מעודכנים (אני נגיש לנתונים מהסיבה הפשוטה שאני חלק מצוות השנתון).

    אוף! כל כך קשה ללנקק בתגובות של בלוגר!

    השבמחק
  5. כפי שעולה מהתגובות לפסט גם אצל עמית בירושלים האחרת שהתייחס לפגישה - יש צורך בשיתופי פעולה ובסינרגיה של הכוחות.

    מציע גם את הקשר עם "לנוע".
    http://lanooa.sustainable-jerusalem.org/

    ואכן, מישהו יכול לעבוד מול גוגל ישראל ולתקן את הקישורים לתגובות בבלוגר!!! אכן מעצבן.

    השבמחק
  6. שיהיה הערב בהצלחה בהתנעת השיפור לתח"צ בעיר!

    השבמחק
  7. סלחה יאיר, רק עכשיו ראיתי שהגבת שוב וקישרת לנתונים - תודה!

    השבמחק
  8. מה ?? רמות זה חלק מירושלים לא פרוור מה עובר עלייך?

    השבמחק
  9. רמות זה חלק מירושלים 3 דקות נסיעה ואנחנו במרכז העיר אז באמת!!!
    וגם הפסגה גילה לאומת זאת כן מתחילה להיות עיר!

    השבמחק
  10. בווקיפדיה כתוב משהו שנשמע לי כהגדרה סבירה: אזור מגורים גדול, הממוקם בשולי עיר או מטרופולין, כאשר רוב הגרים בו עובדים במרכז העיר (כאן). נראה לי שרמות מתאימה.

    וזה שאתם מגיעים כל-כך מהר למרכז זה אחלה (תמדוד פעם את המרחק). חבל רק שבאוטובוס זה לא עובד כל-כך מהר.

    השבמחק