יום ראשון, 22 בפברואר 2009

מיתון או פריחה ברחוב עזה

לפני כמה ימים (אולי כבר שבוע) קידם את פני הבאים לקפה רחביה השלט "זה לא נגמר זה רק הסוף". אחרי יומיים כבר התחילו לשפץ. מצד שני של רד"ק חנות המכולת נסגרת, ובמקומה תיפתח "סטקיית ג'ינג'י" - שיהיה בהצלחה. הפילבוקס (לא בפינת הרצוג-טשרניחובסקי) נפתח מחדש במקום נונה, ליד לחם תומר שנפתח במקום העטים. במקום הישן של הפילבוקס הם פתחו את "בוטיק 34". אפילו פרחי מטודלה החליפו בעלים, ובמקום חנות הכובעים המיתולוגית אומרים שתיפתח גלידה. מקרר כבר יש.

כל זה ממש בזמן האחרון. בעבר הרחוק היה גם קפה פילטר איפה שעכשיו קופי שופ, ועטרה איפה שעכשיו הסושי.



כן - יש עוד כמה שהחליפו פנים. ככה נראה המיתון ברחוב עזה. כנראה שהמחירים עולים, ואתם סף הכניסה. אולי זה מסמן את תחילת הסוף של רחביה כמעוז סטודנטיאלי?

14 תגובות:

  1. לדעתי זה חלק מהתהליך שנובע ממעוז הסטודנטיאלי. הדרישה המקומית למסעדות ההצלחה של הסושי ושל עזה לברלין מעידות על הצורך. אולי זה בעצם תהליך טבעי של מתיחת המע"ר לעבר רחוב עזה.

    השבמחק
  2. מסכים עם איתן. שים לב שכל המקומות פונים לקהל צעיר.

    השבמחק
  3. הכל פונה לצעירים, אבל ככל שההצלחה תאיר פנים כך יעלו המחירים, ולאט לאט מי שלא יוכל לשלם עלול להדחק החוצה. התפקיד שהצעירים משחקים במה שנקרא "התברגנות שכונות" הוא כמעין "פורצי דרך" שבסוף לא יכולים להרשות לעצמם את החיים במקום שהיה קודם זול.

    מה שלדעתי הופך את זה ליותר מורכב הוא הפערים *בתוך* קבוצת הצעירים, שנדמה לי שהם עמוקים ממה שנראה במבט ראשון. יכול להיות שהצעירים ממעמד חברתי-כלכלי קצת-יותר-גבוה יתפשו את מקומם של אלו שאין להם בעיית חנייה (כי אין להם רכב :-), שיעברו הלאה - אולי לדרום-מערב העיר?

    מה שבאמת לא ידוע הוא מה יקרה למחירים במשבר הנוכחי. אם ה"פריחה" הזו תיעצר, כל התהליך יכול גם הוא להיעצר (לשמחתם של רבים).

    השבמחק
  4. בסופו של דבר מתיחת מרכז העיר הוא תהליך מאוד חיובי ונחוץ לכלכלה המקומית. גם אם המעוז הסטודנטיאלי ינדוד מרחביה (תהליך שאני בספק אם יתרחש) זה לא רע לעיר.

    הפערים בין קבוצות הצעירים קיים גם כיום והוא לא ישתנה בצורה קיצונית (תמיד היו מעמדות), דוגמה לכך היא שיעור המתגוררים במעונות.
    בנוסף המשבר (שאני מקווה שלא יורגש בצורה משמעותית)יגרום לכך שהמחירי הדירות והשכירות ירדו ויחד עם זאת מחירי המסעדות והמוצרים הנלווים ירדו. לכן לדעתי המגמה שמתרחשת עכשיו ברחביה תמשיך (אולי בקצב איטי יותר) אך לא תעלם.

    השבמחק
  5. לא הבנתי מה קרה לקפה רחביה - הם סוגרים? או משפצים? נא לדווח במהרה.

    חוץ מזה אני תוהה תמיד איך רחוב עזה הוא המשך של מרכז העיר אבל המרכז המקביל ברחוב קק"ל צולע הרבה יותר, למרות קרבתו הרבה יותר למה שירושלמים מכנים פשוט "העיר".

    השבמחק
  6. אני לא חושב שרחוב עזה הוא המשך של "העיר". הוא מתפתח בצורה שמזכירה יותר את עמק רפאים, עם הישענות בשלב הראשון (שאולי אנחנו רואים את סופו) על קהל מקומי וספי כניסה נמוכים (מכולות, פיצוציות, אין בכלל חנייה).

    אולי עכשיו הוא יהפוך למרכז משני בפני עצמו - כמו שקרה לעמק רפאים.

    בעניין קפה רחביה - אני לא מהמתמצאים... אבל עובדים שם במרץ.

    השבמחק
  7. מה שנכון נכון. רחוב עזה הולך ונעשה דומה לעמק רפאים (שגם התחיל כרחוב של בתי עסק שכונתיים קטנים).

    לגבי רחוב קק"ל, אני חושב שאחת הסיבות לאי-התפתחותו היא שהאוכלוסיה לאורכו וסביבו ("צפון רחביה") די שונה מזו של רחוב עזה וסביבתו ("דרום רחביה"). ממה שאני רואה יש שם יותר אמריקאים דתיים והרבה פחות סטודנטים. מה גם שהקרבה למרכז העיר דווקא מייתרת את הפיכת הרחוב הזה למוקד בילוי (הרבה יותר קל ללכת כמה מטרים לקינג ג'ורג'). מצד שלישי, יכול להיות שדווקא זה המקום הבא! יש ברחוב הזה עוד את הקסם של השכונתיות הישנה...

    השבמחק
  8. יוקם במהרה מוזיאון לטבע מאחורי רחוב עזה כדי שבחניונו הענקי ניתן יהיה לחנות בחינם כדי לבקר במרכז העירוני החדש!

    השבמחק
  9. אגב, מעניין לציין שמבחינה היסטורית רחוב עזה היה תמיד הגבול הדרומי של רחביה (וגם זה רק אחרי ההרחבה שלה מרחביה א' לרחביה ב') - מוזר שאנחנו חושבים עליו היום כמעט כמרכז השכונה ולא כגבולה.

    השבמחק
  10. בגלל שהמותג "רחביה" שווה כסף בשוק השכירות (והקנייה), גם קריית שמואל, ואפילו רסקו מוצגות לפעמים כ-"רחביה". במצב הזה עזה הפך למרכז...

    אני מציע מוזיאון לטבע בזיגמונד.

    השבמחק
  11. אתה בטוח בקשר לגבול הדרומי? תמיד חשבתי שזה רח' בלפור ושהרחובות ארלוזורוב (לכל אורכו) ורד"ק הם חלק מהשכונה.

    השבמחק
  12. לפי הפרופיל השכונתי של מכון ירושלים אתה צודק.

    רחביה א הגיעה רק עד רמבן.

    השבמחק
  13. נראה לי שאחד הדברים שיוכלו לשמור על רחביה, או לפחות על חלקים ממנה, כ"מעוז סטודנטיאלי" זו העובדה שהרבה מהדירות כאן מאד קטנות ולא מתאימות אלא לזוגות מבוגרים או סטודנטים. ובהתחשב בעובדה שבבניינים רבים אין מעלית, זה משאיר את הדירות שבקומה שנייה ומעלה לאלו שיכולים לעלות כמה קומות ברגל.

    (הגלידריה כבר נפתחה, השמועות טוענות שבמקום קפה רחביה יפתח פאב/בית קפה בבעלות בעלי היהשוע)

    השבמחק
  14. כתבנו חזר עם חוויה טובה מהגלידריה...

    בקשר למעוז הסטודנטיאלי - כשהמחירים ימשיכו לעלות, נראה לי שגם הדירות הקטנות יהיו יקרות מדי. אבל אולי לא...

    השבמחק