יום שני, 26 בנובמבר 2012

בית להפקעה ולהריסה

לפני כמה ימים פורסמה סדרת תמונות של מבנים בסין שבהם הדיירים לא הסכימו להתפנות לטובת פרוייקט גדול כלשהו (יש גם כאן), ברוב המקרים כביש. מסתבר שאפילו בסין הדורסנית אי אפשר לפנות מישהו בכוח אם הוא לא מסכים. אז סוללים מסביב ומחכים שהדייר הסרבן יישבר.


ישר הלכתי לתצ"א של המקרה המקומי. האמת - הסיני נראה יותר מרשים, אבל פעם ראשונה ששמתי לב שגם אצלנו סללו עד אליו לפי התכנית המקורית - כנראה מתוך מחשבה שזה יסתדר בסוף:




כשאני הייתי קטן, השמועה הייתה שהעירייה התנקמה בו אחרי שהעלה והעלה את הדרישות לפיצוי. כנראה שהסיפור טיפה יותר מורכב, וקשור בכלל לדיירים שהתנגדו לבנייה ברחוב הטייסים 24, ששם אמור היה בעל הבית בשדרות בן-צבי לקבל את הדיור החלופי. התכנית אושרה בסוף 1966, אבל בשנת 2010 זה עוד היה בערעור בעליון (העירייה מערערת על החלטת בית המשפט לעניינים מינהליים ומבקשת עוד זמן למימוש ההפקעה). אחת הטענות המשעשעות יותר בפסק הדין הזה היא הטענה שהעקומה סביב הבית גורמת להאטה ובכך מונעת תאונות... כנראה ששורש העניין הוא שמי שמפקיעים לו את הבית זכאי לבחור בין דיור חלופי ("חלוף" - אני מת על שפה משפטית), לבין פיצוי כספי, ובעל הבית כאן בחר את הדיור החלוף.

בשורה התחתונה, חלפו ארבעים (!) שנה מפרסום התכנית, ועדיין העירייה לא הגיעה להסדר עם בעל הבית, לא הפקיעה את הבית, ולא הרחיבה את הכביש. בית המשפט נותן לעירייה ארכה של עוד עשר (!) שנים לעשות את זה. בעל הבית בן 89.

והנה התכנית המקורית:

(שטח לדרך חדשה (כתום) מיועד להפקעה - משם הסיפור מתחיל)

אתם מכירים את הדד-אנד בקצה רחוב שבזי? אז כאן רואים שהוא היה אמור להישפך ישר לתוך בן-צבי, שבינו לבין שדרות אין ולא כלום - מה שהיה עשוי להפוך את הכביש הזה לטיפה יותר רחוב וקצת פחות כביש מהיר. ועל הדרך אולי גם קצת לפתוח את נחלאות-דרום לירושלים.

7 תגובות:

  1. אני מכיר את הקטע הנ"ל היות וגרתי בשבזי שנתיים. יש בזה סוג של נחמה שעדיין לא כולם נכנעים לגופי התכנון והשלטון למרות שזו כאילו הכרעה ידועה מראש, רק חבל שהתוצאה של נצחון האזרח הקטן היא אבסורדית לחלוטין.

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  3. בית בסין מהווה מכשול קריטי בשדרה מהירה. תכנית דרום הנחלאות נערכה על ידי משרד רכס אשכול (שלמה היום מהנדס העיר) ובקצה רח שבזי תוכנן חניון שכונתי, אחד משניים

    השבמחק
    תשובות
    1. החניון לא שייך לתכנית האב של ארד-סימון?
      לפי מה שאני ראיתי, החניון (כאן בתכנית של ארד-סימון) לא נכנס לחלקה של בסין, כך שאין בעיה לממש אותו בלי קשר.

      ולגבי המכשול בכביש המהיר - נראה לי שאם אחרי ארבעים ומשהו שנים העירייה מבקשת ארכה של עשר שנים אז כנראה שלא נראה את הכביש הזה מתיישר בזמן הקרוב.

      מחק
  4. אופס
    כנראה שהפרסום לא ממש הועיל לאינטרסים של בעל הבית

    השבמחק
  5. http://www.dezeen.com/2012/12/03/house-demolished-from-chinese-motorway/

    השבמחק
  6. חח..לרגע חשבתי שהפרסום פגע בבית בנחלאות...אין חשש.

    השבמחק