יום ראשון, 24 בינואר 2016

מסמך חדש בנושא שבילי אופניים

האם המסמך החדש של תכנית אב לתחבורה ירושלים בנושא שבילי אופניים יביא שינוי? הלוואי. כבר כל כך הרבה שנים מדברים על שבילים, ואין התקדמות (ולא, השביל בגן סאקר ועד צומת פת הוא לא שביל אופניים. השביל הזה קיים כשביל הולכי רגל כבר לפחות 30 שנה, רק שיום אחד באו עם דלי וצבע ותמרור והחליטו שזה גם לאופניים). דווקא ההרפתקה בגבעה הצרפתית, שהולידה שביל שיש נגדו המון ביקורת (לא רכבתי שם), היא נסיון לעשות שביל אמיתי, וצריך להתחיל מאיפהשהו.

במסמך, אנשי תכנית אב לתחבורה מסכימים שמקומם של האופניים נפקד מתכנית האב התחבורתית עד כה, וש-"יש להוסיף תכנית אב לשבילי אופניים כרובד חדש לתכנית האב התחבורתית של ירושלים, מעבר לרובד הסעת ההמונים והכבישים". זוהי הבשורה העיקרית -- בואו נקווה שזה יניע תהליך מימסדי שיזיז קצת את הנושא.
  
חוץ מזה הם כוללים במסמך גם הצעה קיימת לתכנית אב לשבילים -- שכבה שנמצאת גם בממ"ג העירוני (חפשו את השכבה "שבילי אופניים"). "שלב א" של התכנית כולל בעיקר את בית הכרם וקטמונים. השביל של גן סאקר מופיע כ-"כבישים בתכנון" -- לא ברור לי מה זה בדיוק.


בעניין קטמונים, המינהל הקהילתי מפיץ שאלון לשיתוף הציבור בנושא שבילי אופניים בשכונה, לקראת סלילת שבילים, ובהמשך השכרת אופניים. נראה שבתכנית האב קטמונים מרושתת לא רע-- מוצעים שם שבילים על בן זכאי, יהודה הנשיא, פת, אליעזר הגדול, בני בתירא, וכמובן פארק המסילה. ככלל, מגיע יישר כח גדול למינהל הקהילתי גוננים על תהליכי שיתוף ציבור (גילוי נאות: לקחתי חלק ברבים מהם כתושב, ומאוד אשמח אם יהיו שבילים).

עוד מילה שחוזרת בנייר של תכנית האב היא רשת. ברור שתכנון כולל של שבילי אופניים בעיר כרשת הוא ממש חשוב, והמסמך הכי רציני שאני ראיתי בשנים האחרונות בנושא של רשת שבילים בעיר הוא התכנית של החברה להגנת הטבע (PDF) נראה לי שכל מהלך של תכנון כולל בירושלים צריך להמשיך משם.

אבל יש גם היבט אחר -- הזמינות של פיתוח שבילי אופניים בכבישים קיימים, מבחינת רוחב חלקת הכביש, כלומר האפשרות לפתח שביל ללא פגיעה קשה מדי בתנועת הרכבים והולכי הרגל (וללא הפקעות ממגרשים פרטיים) -- והצורך ששביל כזה יכול למלא, גם אם הוא לא הפתרון האידאלי.

יש בעיר המון רחובות מספיק רחבים כדי להוסיף בהם שביל. העפתי מבט ברחובות העיר (לפי מפת חלקות), ובהנחיות לתכנון שבילי אופניים של משרדי השיכון והתחבורה (PDF), שיחקתי קצת, והנה שתי דוגמאות ממה שיצא:









שבוע שלג מוצלח לכולם!


4 תגובות:

  1. ומתוך ראיון בגלובס עם מארק שלוסברג מאוניברסיטת אורגון:
    "מהתבוננות ברחוב הישראלי ברור שהביקוש לתשתיות אופניים גבוה מההיצע. עודף הביקוש יוצר את הקונפליקט בין מכוניות, אופניים והולכי לרגל. אם המרחב הציבורי היה מתנהל כשוק חופשי, היו כאן מזמן הרבה מאוד שבילים נוחים לרכיבה. אף יזם לא היה משאיר ביקוש כה גדול בלי מענה. הבעיה שהמרחב הציבורי מנוהל על ידי המגזר הציבורי, שבדרך כלל עונה לביקושים באיחור. תשתיות לאופניים מושכות אוכלוסייה מבוקשת: צעירה, יצירתית, יזמית, מעודכנת. היא זקוקה לכך יותר מאשר לחניה. כל עיר רוצה אוכלוסייה כזו, זה מה שצריכים ראשי העיר להפנים"

    השבמחק
  2. זה לא פורטר ופלורידה ו"המעמד היצירתי"?

    השבמחק
  3. כן -- אני משער שזה קשור לפלורידה, עם התאוריה של איכות החיים (פתיחות, רבגוניות, סובלנות וכולי), שמושכת את "המעמד היצירתי", שמושך בתורו את הפיתוח הכלכלי.

    השבמחק
  4. הי יאיר
    רק עכשיו נתקלתי בבלוג שלך ואהבתי מאד, אז פרגנתי לך כאן.
    http://israelbikebus.blogspot.co.il/2016/01/blog-post_28.html

    השבמחק