יום שלישי, 30 באוקטובר 2007

איקאה ותלפיות


הועדה המחוזית דחתה אתמול את תכנית איקאה בראשל"צ (הנה בוואינט כאן), אבל הסכימה לשקול "בלב פתוח" - איזה ביטוי יפה - תכנית חדשה ומצומצמת יותר. תיכף נחזור לזה. אז מה זה נוגע אלינו? האם בתלפיות מתוכננת חנות איקאה? עוד לא.

הדמיון הוא שגם בתלפיות מדובר במתחם המיועד לתעשייה, שהעירייה מאשרת בו שימוש חורג למסחר. ומה זה עושה? מושך את מרכז הכובד ממרכז העיר. ושימו לב מה כותב וואינט מתוך החלטת המחוזית במחוז המרכז:
"אין מקום לאשר את התוכנית במתכונת המבוקשת, שכן היא אינה עולה בקנה אחד עם מדיניות התכנון הארצית והמחוזית, בשל החשש לפגיעה מעבר לסביר באזורי המסחר העירוניים, ובשל העובדה כי היא באה במקום מגרשי תעשייה ולוגיסטיקה גדולים החשובים להתפתחותו ולתפקודו של המחוז".(ההדגשה שלי)

אני לא מכיר מספיק את התכנית בראשל"צ, אבל סחטיין על השיקולים של המחוזית. אותו דבר צריך להיות מיושם בירושלים - הימנעות מאישור, וודאי שבשימוש חורג שהוא הליך לא שקוף ולא דמוקרטי, של מסחר בפריפריה או בשוליים של העיר. ראש עיריית נתניה משמיצה בכל הזדמנות את מתחם שפיים-געש (בצדק). מתחם בילו הפך את הרחוב הראשי של רחובות לבזאריה של הכל בדולר, ואצלנו עושים זאת בעצמנו - מדללים את הפעילות במרכז על-ידי משיכת עוד ועוד פעילות החוצה. חבל. (הסתייגות: גם בנתניה בונים קניונים במקומות מוזרים - אני לא אומר שהם המודל המושלם לתכנון עיר)

אז על מה תסכים הוועדה לחשוב בלב פתוח?
"
יחד עם זאת, הוועדה המחוזית מודעת לכך שחלק מרכזי בתוכנית הינו הפיכת חלק מצומצם למגרש מסחרי מיוחד בעל מאפיינים על-אזוריים ייחודיים אשר לא ניתן למצוא להם פתרון במרכז העיר או במרכזים המסחריים. ולכן ככל שתוגש תוכנית מצומצמת אשר באה לתת מענה לצורך זה תוך קביעת הוראות מפורשות להבטחת מסחר בעל מאפיינים על-אזוריים מיוחדים ומניעת הפגיעה באזורי המסחר הקיימים, תשקול אותה הועדה בלב פתוח"(גם כאן ההדגשה שלי)

המחוזית מוכנה לקבל משהו מצומצם שעונה לצורך שאין לו פתרון במקום אחר, ולא פוגע בקיים. כל הכבוד. בקרוב אצלנו.

דבר אחר: לופוליאנסקי אמר שויתור על חלקים מירושלים הוא כמו כריתת מעיים (כאן). לא הדימוי הכי מוצלח ביום בו אולמרט מודיע על מחלתו (כאן) והניתוח אותו הוא עתיד לעבור... ובאמת נמאס שקוראים להעברת שכונות לרשות הפלסטינית בשם "חלוקת ירושלים". ואם כבר, אז על מה אתה מדבר? הרי כפר-עקב כבר "נכרת" מירושלים על-ידי הגדר.

ודבר אחרון בהחלט - אני לא כותב הרבה לאחרונה, אז כדי לא לבדוק סתם אתם מוזמנים לרסס

5 תגובות:

  1. כידוע המעבר לאזורי השוליים צבר תאוצה עם תחילת אינתיפאדת אל-אקצה באוקטובר 2000, והביא לכרסום משמעותי בפעילות המסחר במרכז העיר. כתוצאה מכך, צרכנים רבים הדירו רגליהם מהאזור והעתיקו את פעילות הקנייה בעיקר למלחה ולתלפיות.

    אמנם יש היתר לשימוש חורג בתלפיות אבל בגלל שהעירייה הבינה את הבעייתיות של זליגת המסחר היא די מנסה לייבש כל פיתוח מסחרי מעבר לתוכניות הקיימות בין אם בוועדה המקומית ובין אם במחוזית בה יש לעירייה כוח רב.
    הנח בצד לרגע את מדיניות העירייה וראה את תלונות הסוחרים בתלפיות, מכאן ניתן להסיק שהעירייה די מנסה להחליש את האזור.
    בנוסף, עם הכוונה לשנות את אופי המסחר במרכז העיר לחנויות עם פידיון גבוה למ"ר, גם אגף ההנדסה בעיר נרתם לקידום התוכנית, הם החליטו לנקוט מדיניות
    שלפיה לא יאושרו שטחי מסחר נוספים בעיר מעבר לתוכניות שכבר אושרו, כדי לא להגביר את התחרות בין האזורים השונים.

    השבמחק
  2. לא הייתי מודע לכך שהעירייה "מייבשת" את תלפיות כאזור מסחר. אני שמח לשמוע זאת. מה עם זליגת מוסדות כגון משרדי הממשלה לגבעת שאול?

    השבמחק
  3. לא הייתי אומר שהעירייה מנסה לייבש את תלפיות אלא מנסה למנוע כל התרחבות של אזורי המסחר הקיימים. הסוחרים בתלפיות מתלוננים שנים על רמת השירותים שהעירייה נותנת במקום לעומת מקומות אחרים, למרות שזה קשור ברמת השירותים הירודה של העירייה באופן כללי, אני מניח שזה קשור גם להשקעה במרכז העיר והרצון למתג אותו מחדש ולהחזיר עסקים חזקים למרכז.
    העירייה לא תייבש או תחבל בתלפיות גם בגלל נושא השבת כי במידה ומקומות כמו רב חן והבר על חורבות האומן 17 ירצו לעזוב למקום אחר לא יהיה להם כ"כ לאן. לכן כפי שכתבתי המדיניות היא למנוע פיתוח נוסף מעבר לקיים
    לעירייה אין רצון לראות את הסופרים הגדולים במרכז אבל יש לה וודאי אינטרס שחנויות האופנה היוקרתיות (יוקרתיות פחות או יותר) הנמצאות בקניוני תלפיות השונים לא יהיו שם(למרות שאלו חנויות כמו בכל קניון)

    לגבי משרדי הממשלה, זהו כידוע חלם, האחרונים שעזבו בשנים החרונות היו משרדים ממשלתיים שישבו בבניין כלל ומשרד התיירות בקינג ג'ורג'. זוהי המטרה שבשמה מוקם היכל בתי המשפט במרכז העיר, הנועד לתקן במעט את הטמטום שבריקון מרכז העיר מכל פעילות שלטונית, ממשלתית ומוניציפאלית.

    החשש שלי הוא מתוכנית הבנייה בכניסה לעיר שתפגע קשות לדעתי, במרכז העיר, רוב הסיכויים שלמשרדים ולמתחם העסקי שיוקם באזור תהיה זיקה לגבעת שאול ולא למרכז העיר

    השבמחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  5. התייחסתי לרשומה זו (באנגלית, אתכם הסליחה) כאן:

    http://jlmsnouthouse.blogspot.com/2011/12/centers.html

    אישור / אי-אישור של שימוש חורג כ-"הליך לא שקוף ולא דמוקרטי" -- כשהציבור לא מבין את ההשלכות, "שקיפות" ו"דמוקרטיה" הינן מילים חסרות משמעות.
    תלפיות צמח כאזור מסחרי כנראה מתוך צרכים אמיתיים בשטח. למה לחבל?

    השבמחק