יום שני, 7 בינואר 2008

זכות אנושית בסיסית? לא הגזמנו?

אי אפשר להתנגד לתנועת grassroots חברתית. גם רנט קונטרול יכול להתפתח למשהו טוב ולהיות חלק משינוי חברתי. בקרוב אצלנו בעזרת עמית (כאן), מלונה, וכל מי שגם עושה ולא רק מקטר כמוני... חשבתי על זה כשקראתי על על רנט קונטרול שוב אצל לרמן (כאן), והסתכלתי גם על האתר שלהם (כאן). אני חושב שצריך להחליט אם משחקים את המשחק הפוליטי של קידום האינטרסים, או את המשחק החברתי של שיפור ושינוי.

אם אתם במשחק הפוליטי, אז הכל כשר. אם אתם במשחק החברתי, אז צריך לשקול מלים טוב טוב, ולא להתיימר לשמור על זכות אנושית בסיסית (כך כתוב באתר). את זה עושים כוחות הסיוע ההומניטרי בקניה, או להבדיל, מחלקות הרווחה של העיריות - גם בישראל. אלו נותנים בית, או shelter למי שחסר אותו. זוהי זכות אנושית בסיסית.

גם בירושלים - לשכור דירה בזול במרכז אינה זכות אנושית בסיסית. מאזן של רווח והפסד (גם אם תרבותי) לעיר - אני מקבל. זה רעיון תכנוני וחברתי. אבל כשרנט קונטרול כותבים לבעלי הדירות: אנחנו לא בדירה שלכם, הדירה שלכם בעיר שלנו, הם למעשה מצהירים על כניסה למגרש האינטרסים - המגרש הפוליטי, ולדעתי חבל.

2 תגובות:

  1. שלום
    שמי ליאור קופלוביץ' מקבוצת רנט קונטרול.
    אני כתבתי את התוכן באתר ולכן אני חושב שאני המתאים להגיב עליהן. כשכתבתי שהזכות למגורים היא זכות אנושית בסיסית לא התכוונתי שהזכות למגורים בתל אביב היא זכות אנושית בסיסית. אבל מגורים הם כן זכות בסיסית ועצם זה שעלית את המקומות המספקים קורת גג לנזקקים מוכיחה את הדבר.
    יש בעולם ובארץ במיוחד, תפיסה מוטעית שיש להגן על זכויות רק כאשר הן נפגעות באופן אנוש - בדוגמתך שלך, יש להגן על הזכות לדיור רק כאשר זאת מגיעה לקרקעית, משמע האדם חסר קורת גג. אך המציאות היא שמקומות המגנים רק על השכבות הכי חלשות שלהם הם המקומות הכושלים ביותר לרוב בהצלחה בתחומים אלה. אני חושב שזכות אנושית היא זכות אנושית גם בזכותו של אדם עשיר לרכוש לופט יוקרתי, זכותו של מעמד הביניים לגור בערים המרכזיות, וזכותו של כל אדם לחיות תחת קורת גג.
    הדחיקה של מעמד הביניים אל מחוץ לתל אביב וערים מרכזיות היא דחיקה שלא סופה בנסיעה ארוכה יותר לעיר. זוהי דחיקה שמשמעותה ריחוק ממוסדות חינוך, סביבה מוכרת ושאר האלמנטים של העיר.
    ב 11 בנובמבר יהיו הבחירות המוניציפאליות ברחבי הארץ. אני מקווה שנוכל לנטוש ויכוחי סמנטיקה על האם הזכות היא בסיסית או לא בסיסית ונכיר בעצם היות זכות שלך בתור אזרח וחובה של המדינה והעיריות בתור משרתי האזרחים לאפשר לך לגור בכבוד. כאשר הבניה בארץ כמעט לא קיימת, אין פיקוח אמיתי והעיריות מקדמות רק מגורי יוקרה לתושבי חוץ ומיליונרים - ברור שתהיה דחיקה של מעמד הביניים.
    אף אחד לא יבוא עם רובים ויגרש את מעמד הביניים והמעמדות הנמוכים ממרכזי הערים. הגירושים של ימינו נעשים תחת ערפל אימרות "שוק חופשי" וידיים נלחצות של יזמי נדל"ן עסקנים ופוליטיקאים.

    תודה רבה
    ליאור קפולוביץ'
    רנט קונטרול
    www.rentcontrol.co.il
    contact@rentcontrol.co.il

    השבמחק
  2. ליאור - תודה על ההארות. אני חושב שאתם - ואנחנו - צריכים להחליט אם צעירים ומעמד ביניים במרכזי הערים זה טוב לעיר ולמדינה, כלומר שאנחנו באים בשם אינטרס הציבור, או שמגורים במרכזי ערים זו זכות של כל צעיר או מעמד בייניימי - ואז אנחנו באים ממקום אחר לגמרי - האינטרס האישי. זו אולי סמנטיקה אבל זה נראה לי מאוד חשוב לתנועה בתחילת הדרך.

    השבמחק