קראתי קצת במחקר - ועלו לי כמה מחשבות:
- ראשית, טוענים במחקר שיוממות משנה את המבנה העירוני - מעודדת פירבור, שפוגע בסופו של דבר בתושבים משום שהוא מחליש את מרכז העיר, מפחית את יעילות התחבורה הציבורית, ומגדיל את ההסתמכות על הרכב הפרטי ואת הגודש - דבר הגורר השקעה בכבישים - המעודדת את הפירבור עוד יותר ומעלה עוד יותר את הגודש, וחוזר חלילה (עמ' 6). אמנם זה עוד לא מחקר של מע"צ אבל זה צעד קטן בהכרה של הרשויות שיש בעייה עם הפירבור.
- שנית - שההשקעה בכבישים מסבירה בעיקר עלייה ביוממות בין אזורים צמודים, והרכבת מחברת אזורים מרוחקים (עמ' 6,15,18). זה טוב או רע? קטונתי מלתכנן את רשת הכבישים הארצית או המקומית, אבל לדעתי זה צריך ללמד אותנו שאולי חשוב יותר להשלים את הרכבת המהירה לירושלים מאשר להרחיב את כביש 1 באזור שער הגיא. זאת ועוד - המודל לא הצליח למצוא השפעה של ההשקעה בתשתיות באזורים "נחצים" - אזורים שבין המוצא של היוממים לבין היעד שלהם - על היוממות. כלומר שאילו היו האזורים במחוז ירושלים מפורטים כמו אילו שבמחוזות תל-אביב והמרכז - הייתה לנו עוד סיבה לדחות את הרעיון של הרחבת כביש 1 בשער הגיא, או סלילת הצירים 39 (מעמק האלה) ו-45 (על תוואי 443 במעלה בית-חורון).
- עליית השכר - המחקר מצא שהשקעות בתשתיות תחבורה גרמו לעלייה בשכר.
- יומם הוגדר על-ידי המחקר כמי שעובד מחוץ לאזור הטבעי שבו הוא גר (עמ' 9). עיון במפת האזורים הטבעיים מראה כי כל מטה יהודה, מבשרת, אבו גוש וקריית יערים נכללים באותו אזור טבעי של ירושלים, כלומר שאם אתם מגיעים לירושלים כל יום מצור הדסה אתם לא יוממים... ובנוסף - לא כללו את אזור יהודה ושומרון - כלומר מעלה אדומים, גבעת זאב, גוש עציון, מטה בנימין - אזורים שברור ששייכים למקווה התעסוקה של ירושלים. בעיה.
- יוממות לתל-אביב - הם מצאו שהיוממות לאזור תל-אביב עלתה מאוד ביחס ליוממות לעיר תל-אביב עצמה (עמ' 9). הכותבים הניחו שזה נובע בין היתר מהפקקים בכניסה לעיר, הגורמים להתרחבות המטרופולין. קוראים לזה אצלנו "פירבור התעסוקה". למותר לציין שבאזור תל-אביב האזורים הטבעיים מפורטים הרבה יותר...
- בכל זאת אפשר להסתכל קצת על הנתונים של אזור טבעי "הרי יהודה" (כאמור - ירושלים, מטה יהודה, מבשרת, אבו גוש וקריית יערים):
- היוממות אל האזור (כלומר אל ירושלים) עלתה (בין השנים 1993-2003) מ-8.2 ל-19.9, כלומר יותר מפי שניים.
- היוממות היוצאת עלתה מ-5.2 ל-7.9.
- יוצא בסך-הכל שיש לירושלים מאזן יוממות חיובי וגדל, וזה בלי להכליל את היוממות מכל הסביבה הקרובה. גם זה משהו...
- לשם השוואה לחיפה יוממות נכנסת של 43.3, אבל יש לה גם יוממות יוצאת של 22.7
- לשם השוואה נוספת - לאזור תל-אביב נכנסים כל בוקר (נכון ל-2003) 214.6 אלף איש. כל יום אחרי הצהריים חוזרים 54.8 אלף, שיצאו בבוקר לעבוד באזורים אחרים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה