יום חמישי, 10 ביולי 2008

באזז משבר המים


תמ"א 35 - ארץ, תשריט הנחיות סביבתיות, גליון 3 (ירושלים). השטח המקווקוו בכחול הוא אזור לשימור משאבי מים

מתחילת השבוע מדברים איתנו על המשבר העמוק במשק המים. מיום ליום המשבר מעמיק. היום הופיע גם ה-"קו השחור", אחיו הגדול והמפחיד של הקו האדום, ותיארו לנו בפירוט מה הוא יעשה לנו אם לא ניענה לקמפיין.

אז מה באמת יקרה כאן: תעריפי המים יועלו, ובמיוחד להשקיית גינות. אוקיי. מכסות המים השפירים (מי שתייה) לחקלאות יקוצצו, וכאן כדאי לשים לב למספרים: מ-450, ל-300 מיליון מ"ק בשנה. הנתון שחסר הוא מה קורה עם מי הקולחין (ביוב מטוהר) - והנה זה בא: כמות מי הקולחין לחקלאות תוגדל ל-500 מיליון מ"ק, במקום 350 מיליון מ"ק כיום.

כלומר שכיום - לפני הקיצוץ (ולא שלפניו אנחנו בשפע מים), רוב המים בחקלאות הם שפירים, ושגם אחרי הקיצוץ העמוק, שבא בעקבות המשבר "החמור זה 80 שנה, נזק בלתי הפיך למאגרי המים של ישראל וכולי..." - החקלאות משתמשת ב-300 מלמ"ק מים שפירים. אז מה רוצים מאיתנו עם הקמפיין הזה?

אני דווקא השתכנעתי מהראיון עם קלמנס מסרשמיד. והראיה שרשות המים מתכננת את צעדיה דקה מראש, ולא 50 שנה מראש - כפי שהייתי מצפה, היא תשובתו של יו"ר רשות המים לשאלה למה התעוררתם עכשיו? הוא עונה: "היה צורך בהבשלת דעת הקהל..." (כאן). אתם קולטים? דעת הקהל היא הגורם החשוב בניהול משק המים. נו, בטח - עלינו קל להשפיע. קמפיין אחד סקסי, וזהו. נראה הרבה יותר טוב מהשקעה בתשתיות התפלה, או מדיונים קשים נגד הלובי החקלאי. לחילופין אפשר אולי להתפלל, כפי שהציע בתחילת השבוע מנהל אזור הכנרת ברשות המים. קמפיינים ותפילות - אלו אמצעי המדיניות של רשות המים. ורצוי להתחיל להפעיל אותם בחודש יולי של השנה הקשה ביותר במשבר הקשה ביותר מזה 80 שנה. הרי לכם מדיניות ניהול של משאבים.

ולעינייננו - שימו לב למפה למעלה (ללחוץ כדי להגדיל). תמ"א 35 מגדירה את אזור ירושלים יחד עם כל יו"ש כאזור שימור משאבי מים. התכנית מורה כי באזורים אלו חובה על מוסד הדן בתכנית לשקול את הצורך בקביעת הוראות בדבר חידור מי נגר עיליים, וכל תכנית העלולה לגרום לזיהום מי תהום (לפי דעתו של מוסד תכנון) חייבת חוות דעת הידרולוגית והוראות למניעת הפגיעה במי התהום. כדאי לזכור את זה - למשל בפעם הבאה שסוללים חנייה על שטח פתוח.

בכל אופן - כנראה שרשות המים משתמשת בכל המילים הנכונות (הארץ כאן). הדבר המעודד היחיד כאן היה הידיעה הקטנה שקיבוץ עין-גדי סוף-סוף שיחרר מים לנחל.


תוספת - מסמך של מממ שנותן תמונה טובה, וחשוב יותר - אמינה. באתר הכנסת כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה