יום שישי, 17 באפריל 2009

גבעת האנטנה


הצג מפה גדולה יותר

קראתי במיינט שגבעת האנטנה "יוצאת לדרך". לפי התקנון והתשריט של התכנית, מדובר בשכונה חרדית - החל ממרפסות הסוכה, דרך הבנינים הנמוכים יחסית (5 קומות) לרוב יחידות הדיור, ועד לשפע בתי הכנסת הפזורים באזור, וההרחבה הענקית לשטח הישיבה ולשטח תיכון הימלפרב.

מאפיין מעצבן במיוחד של התכנית הזו הוא הגריעה של המון שטח חום (שטח למבני ציבור), לטובת מגורים. אחר-כך יגידו שחסרים מבני ציבור וחייבים לגרוע שטחים פתוחים (שגם ככה נגרעים בתכנית הזו). עוד החלטה שמעוררת אנטגוניזם היא האיתור של בית כנסת בקצה רחוב שמריהו לוין, ומעבר תת-קרקעי מתחת לרחוב קריית יובל (הנטקה). נראה שהכוונה היא שגם המגרש שבצד הצפוני של הנטקה יהיה חרדי - ממוקם לצידו בית-כנסת ומעבר תת-קרקעי מחבר אותו עם יתר השכונה.

טוב - אז בונים הרחבה חרדית של בית וגן - מה הביג דיל?

התפשטות חרדית של בית וגן מערבה, אל תוך קריית-יובל, בדיוק עכשיו כשהיחסים בין הקהילות הם ממש על הפנים, היא בדיוק מה שצריך כדי למוטט סופית את תושבי קריית-יובל שנלחמים על שימור הצביון החילוני-פלורליסטי של השכונה. אם גדרות טובות (או במקרה הזה שטח פתוח גדול) עושות שכנים טובים, אז אפשר לומר שכאן בחרו להפיל את הגדר. אפשר לנחש לאן יבחרו לעבור תושבי קרית-יובל המאוכזבים (החוצה מהעיר).

עכשיו תסתכלו עוד פעם על התשריט. מאיפה נכנסים לשלושת המגרשים הגדולים שמיועדים ל-"מגורים 2 מיוחד" (מגרשים 2,3,4 שבהם יגורו רוב התושבים - כחול מקווקוו בצמוד לבית וגן)? לא ברור אם זה מכיוון בית וגן או מהדרך החדשה (אדומה עם מעגל בקצה). ההגיון אומר שהכניסה להרחבה של בית וגן תהיה מכוון בית וגן, אבל התקנון גובר עליו ומראה לנו (סע' 10 י') שהכניסה היא דווקא מהכביש החדש. מה המשמעות של זה? שהשכונה תישען תחבורתית על רחוב זנגוויל (קריית יובל) ולא על רחוב הפיסגה (בית וגן). אולי תחבורתית זה בסדר, אבל לי זה נראה כמו תרגיל שמיועד לייצר עוד חיכוך.

נראה לי שמינהל מקרקעי ישראל ישווק את השכונה הזו, כי לו לא ממש אכפת ציביונה של קריית-יובל. אבל ליזם שייבחר יש עוד ביקור בעירייה - היתרי בנייה. כך שלועדה המקומית עדיין יש השפעה על תפוח האדמה הלוהט הזה.

האנטנה, למי שתוהה (והגיע עד כאן), תועבר להר רפיד (מעניין שבתכנית החדשה לאנטנות לא שמו לב שהשטחים בטבלה שבתשריט רשומים במ"ר בעוד שלמעשה הם בדונמים - מישהו רוצה לעתור נגד התכנית...?).

9 תגובות:

  1. בחרת ניר ברקת קיבלת מאיר פרוש

    השבמחק
  2. אני לא מבין על מה התלונה. הרחבת בית וגן היא דבר מבורך כשהאלטרנטיבה היא השתלטות חרדית על קריית יובל, שכבר עכשיו רואים את ניצניה, עם או בלי ה"גדר" של גבעת האנטנה.

    השבמחק
  3. חרדי בית וגני מזה 56 שנהיום שבת, מאי 23, 2009

    לאחר ששכונת בית וגן (שקדמה לכל השכונות סביבה) כותרה בשכונות חילוניות מכל עבר נראה וכתוצאה מכך ילדי השכונה שרצו לגור ליד הוריהם וכדו' נאלצו ל"פלוש" לקרית יובל אך טבעי הוא ששטח שמבחינה אורבנית שייך לשכונה יבנה מלכתחילה לחרדים אומנם כן גם מבחינתנו עדיף יהיה אם החיבור מבחינת כבישים וכו' יהיה מתוך השכונה קרי רחובות ברגמן ותחילת תורה ועבודה בנוסף על כך מה ההגיון שבשטח התחנת דלק לשעבר יבנו דירות לציבור הכללי וכי אנו מחפשים חיכוך נוסף בין הבניה העתידית בגבעת האנטנה לפרויקט של דנקנר?

    השבמחק
  4. מרגיש לי קצת צרות עין.

    מדובר על שטח טבעי בתוך שכונת בית וגן.
    הפחתה בשטחים חומים וירוקים - היא מצערת, ועליה אפשר (ואף רצוי לדעתי) להיאבק. לעומת זאת, צביעת כל הנושא כ"חיכוך בין דתיים לחילונים" לא משרתת שום אידאל שאני יכול לחשוב עליו - מלבד הגברת השנאה ההדדית.

    אז אולי מתאחדים החילונים, הדתיים והחרדים לתועלת הוספת שטחים ירוקים וחומים באזור?

    השבמחק
  5. אני בעד שטחים ירוקים וחומים, ואם זו האלטרנטיבה להתחרדות קריית יובל, אז גם בעד התרחבות של בית וגן. נראה לי שהתכנית לא הביאה בחשבון שיש כאן שתי אוכלוסיות שונות, שכל אחת מהן רוצה שקט מהשנייה.

    השבמחק
  6. תאריך סיום המכרז מתקרב.

    אולי זה הזמן לפעול בנחרצות כדי להרבות את השטחים הירוקים (והחומים) באזור?

    ירויחו מכך כל הירושלמים, ובפרט תושבי בית-וגן וקרית יובל.

    יש למישהו מוטיבציה לכך?

    השבמחק
  7. החרדים לקחו את המכרז.
    אם הייתי תושב קרית יובל- הייתי עוזב אותה. העסוק אבוד מזמן.

    השבמחק
  8. חבל. בתור תושבת בית וגן (דתית ציונית)לשעבר שגדלה שם, לא הרגשתי מעולם חיכוך/התמודדות/התחרות עם השכנה קרית יובל. אני כן חושבת שמתחם האנטנה הוא המשך טבעי לבית וגן (החרדית כיום), ממש מתחת וצמוד לרחוב ברגמן. לכן זה טבעי שהשטח יבנה עבור חרדים - אבל למה זה אמור להוות טריגר לאיזה חיכוך, שלא קיים בכלל, עם חילונים מקרית היובל?טוב מאוד שהמפגע הסביבתי - האנטנה - הועף. תלמידי תיכון "הילמרפרב" התלוננו על כאבי ראש בגללו. אפשר לבנות שם בתים ולשכן שם חרדים, ואף אחד לא אמור להפגע מכך. שטחים ירוקים - יש לעשות, וזה תפקיד מאוד מאוד חשוב של האנשים העובדים בנושא התכנון בעריה. מקווה שהשחיתות לא פשתה בהם בנושא זה.

    השבמחק
  9. אחת הסיבות, אנונימית, שלא הרגשת חיכוך, היו השטחים החוצצים, והעובדה שהכניסות לשתי השכונות היו נפרדות. אבל בלי קשר לעבר - האם היום את לא מרגישה חיכוך ותחרות? ראי למשל את המאבק על המגרש בוורבורג
    ימים יגידו - יכול להיות שהכל יהיה בסדר, ויכול להיות שלא.

    השבמחק