יום חמישי, 9 ביולי 2009

כמה עולה להיכנס למרכז העיר עם רכב?

אם כל רכב שנכנס למנהטן מעכב את כולם בכמה שניות או חלקי שניות, ומכניסים למשוואה גם את מספר האנשים ברכב, מסתבר שסך הזמן (שעות*אנשים) המתבזבז (מכל מכונית שנכנסת) הוא 3.26 שעות. זה הרבה זמן, והזמן עולה הרבה כסף. יוצא שכל מכונית יוצרת עלויות של בערך 160$. ממש מומלץ ללכת לקרוא את הפוסט במקור, ויש שם גם הפנייה לקובץ אקסל עם כל הנתונים.

החוקר שכותב את זה - צ'רלס קומאנוף (רוכב אופניים, ויש לו גם מיני-אתר) - ממשיך ובודק תסריטים, ומגיע לחלופה המועדפת:
  • אגרות גודש בכניסה למרכז העיר, שמשתנות לפי השעה והיום (3$ במשך הלילה, 6$ ביום, ו-9$ בשעת העומס הקיצונית - בסופי שבוע מידרג דומה, אבל במחירים נמוכים יותר),
  • מחיר הסאבווי גם משתנה לפי שעות היממה בצורה דומה
  • מוניות לא משלמות אגרת גודש, אבל יש מס גבוה יחסית (שליש מסכום הנסיעה) שמתחלק בין המונית (3%) לבין רשות התחבורה העירונית (30%).
  • אוטובוסים - חינם כל היממה
החלופה הזו יוצרת תועלות של 5.3 מיליארד $, ועולה 2 מיליארד.

יש גם דוח מפורט יותר כאן.


עניין אחר לגמרי:
ביום שישי האחרון התפרסמה כתבה על עיר.אקדמיה - "האמת מאחורי הקמפיין לעידוד הגירה לעיר". גילוי נאות: התוכנית נולדה ומנוהלת במכון ירושלים. "החשיפה הגדולה" הייתה שהמילגה לשכר הדירה מגיעה בחלקה למשכירי הדירות. נו באמת... אה, כן - והסכום "זעום" - כנראה שהכותב מעולם לא גר עם שותפים. בקיצור - קיטורים בלי בסיס, שסתם מוליכים שולל את הקוראים. יותר טוב לשים פרסומת מאשר כתבה כזו. וחוצמזה - זה שהסטודנטים מקטרים (ובכל-זאת מצביעים ברגליים ושוכרים במרכז) זה חדשות ישנות - הנה כתבה מ-2007 שאמרה את אותו דבר.

8 תגובות:

  1. לגבי סיוע בשכר דירה לסטודנטים: מסכים אתך שיש נטייה לקיטורי יתר. עם זאת, אני ממש לא בטוח שמלגה לשכר דירה היא הדרך היעילה ביותר, משום שכידוע בעלי הדירות פשוט יכולים לבלוע את המלגה באמצעות העלאת שכ"ד.

    השבמחק
  2. ברור שחלק מהמלגה הולך למשכירים - הרי זה התמריץ שלהם להשכיר דווקא לסטודנטים. גם אם התמריץ היה הנחה באקדמון לסטודנטים שמתגוררים ברחוב המדרגות, המחיר שם היה עולה (קצת..), כי הביקוש היה עולה.

    השבמחק
  3. אבל אם זה התהליך אז מה עשינו? אם אני משכיר בדרך כלל ב 1000 ש"ח, ואני יודע שסטודנט מקבל מלגה של 100 ש"ח ולכן מעלה את המחיר ל 1100- איך עזרנו?ההטבה צריכה לבוא אולי בצורה של הטבה שהולכת ישירות לבעלי דירות שמשכירים לסטודנטים מתחת למחיר מסוים.

    השבמחק
  4. אליאב,
    עד כמה שידוע לי, מה שקורה בפועל הוא שמחירי השכירות עלו בערך בחצי מסכום המלגה (לכל סטודנט), כך שלאחר קיזוז העלייה במחיר, כל סטודנט מקבל הנחה של כ-50 דולר (200 שקל).

    ערן טרבלסי

    השבמחק
  5. ירושלמי חונהיום שבת, יולי 11, 2009

    המילגה במרכז העיר היתה יעילה רק בתנופה הראשונית, בעלי הדירות הבינו מר מאוד את הפוטנציאל ושכר הדירה עלה בהתאם. מלבד זאת בל נשכח שהמלגה למרכז העיר לא יועדה לשם עזרה לסטודנטים כי אם במטרה לאושש את מצב הסחורים של מרכז העיר- את ההצהרה הזו שמענו בכל הזדמנות שרק ניתנה. חייב לבוא שינוי ששם את הסטודנטים במרכז ושההטבה ,תהיה מה שתהיה, תשרת אותם קודם כל.
    נ.ב. - היום שבת ב9:30 ביפו 170 מול תחנת הטורים הקרנה של תעלת בלאומיך על תוואי הרכבת הקלה, אסור לפספס!!

    השבמחק
  6. כדאי לזכור שאי אפשר בעזרת מילגה ליצור יותר דירות להשכרה, ובכך ליצור ירידה משמעותית של המחיר. מטרת המילגה הייתה לתת קדימות לסטודנטים על פני כל האחרים במרכז העיר, ונראה שזה עבד - עובדה שלפני המלגה לא גרו הרבה סטודנטים במרכז, ועכשיו הוא מלא בסטודנטים - אז כנראה שגם להם זה בכל זאת עדיף.

    השבמחק
  7. חשוב לזכור שהמטרה לא הייתה הסטודנטים במלגה הזו. כל סובסידיה מתחלקת באופן די קבוע בין הנהנה ממנה ובין ספק השירות ומרכז ירושלים לא יוצא מן הכלל. הרעיון היה בפירוש לקחת את מרכז העיר אחרי 5 שנות אינתיפאדה ולהזריק לו בכוח אנרגיה, הסטודנטים היו האמצעי- לא המטרה.
    אני לא מסכים עם הגישה אבל חשוב להבין שמבחינת מטרות יזמי התכנית- הם הצליחו. מסכים שאחרי שלב הגברת הביקוש למרכז העיר צריך לחשוב על השלב הבא בהגדלת ההיצע של הדירות להשכרה.
    לגבי יתר הכתבה- מביך ולא שווה התייחסות.

    השבמחק
  8. החישוב לגבי גודש ממש לא ברור - קצת מפורט ומבולגן מידי - מרושם ראשוני נראה שהוא שכח בחוץ נתון חשוב - השפעת מכוניות על בזבוז השטח בעיר (ובפרברים). - שטחים שהיו יכולים להיות למגורים או לצרכים אחרים ומשמשים לשם חניה או נסיעה ושטחים שאיכות השימוש שלהם יורדת בגלל סמיכות לנתיבי תחבורה (לדוגמה- שפת המדרכה)

    השבמחק