יום חמישי, 17 בספטמבר 2009

שנה חדשה



הלמ"ס הוציאו את השנתון החדש שלהם לקראת ראש השנה. הלוח הראשון שפתחתי היה מאזני הגירה - הפתעה! לא ירושלים, אלא דווקא תל-אביב. מסתבר שתל-אביב עברה מרצף של 5 שנים עם מאזן הגירה חיובי - בחזרה למאזן שלילי. אם בודקים את מאזן ההגירה ביחס לגודל האוכלוסייה, אז המאזן שם אפילו יותר שלילי מאשר בירושלים. גם בהסתכלות מחוזית - המחוז בעל מאזן ההגירה השלילי ביותר היה מחוז תל-אביב.

בעצם אין מה להיות מופתעים. הגירה שלילית מאפיינת ערים מטרופוליניות. באים לעיר ללמוד באוניברסיטה (למשל), וכשפתאום יש משפחה וילדים וצריך דירת 4 חדרים, משתכנעים שגם לפרבר יש יתרונות, ועוברים. דוגמאות? מאזן ההגירה של שיקאגו בין השנים 2000-2007 (סה"כ) היה מינוס 490,000. ניו-יורק הפסידה באותן שנים יותר ממליון וחצי תושבים בהגירה פנים ארצית. לוס-אנג'לס יותר ממליון (הנתונים מתוך census.gov כאן).

שנה מצויינת ופוריה לכולנו, מלאה בשינויים לטובה!

4 תגובות:

  1. יש לך איזה לינק לחברים?
    זה אומר שחולדאי יפסיק למלמל עכשיו על זה שהעיר צומחת בתקופתו וינסה לבדוק איפה הטעות?
    אגב, לפי מה שאני יודע המטרה הלאומית היא לכסות את ארץ ישראל בבטון ומלט ונראה שאנחנו מתקדמים יפה.

    השבמחק
  2. הממ.. לינק: בבקשה. בעניין חולדאי ושלמת הבטון, אז כדאי לבדוק מי עוזב ולאן - עצם העזיבה היא לא הבעייה.

    השבמחק
  3. תודה על הלינק יאיר, אכן מעניינת ההשוואה בין המרחבים העירוניים (הגדולים, הבינוניים והקטנים) ובינהם למרחב הכפרי. פרבור זה שם העניין אה?!

    השבמחק
  4. פרבור היא מילה גסה, המעוררת אסוציאציות של מרחבים אינסופיים של בתים חד-קומתיים עם רכב גדול או שניים חונה ליד כל בית.

    בוא נאמר שמה שאנחנו רואים כאן זה "בניית המרחב המטרופוליני". המודל שמאפשר לתל-אביב להתמחות בתעסוקה, שרותים ותרבות. המועסקים, צרכני התרבות והשרותים, גרים ברובם במחוז המרכז, אבל חלק גדול מהם הגיעו לשם דרך תל-אביב.

    השבמחק