יום שלישי, 17 בנובמבר 2009

המינהל משווק עוד 6,000 יח"ד, 1,000 מהן בירושלים

משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל משווקים עוד כ-6,000 יחידות דיור בישראל. הנה ההודעה, ויש גם מפה. 1,000 מהיחידות הללו הן בירושלים (כולל קצת במבשרת). אם נראה לכם נכון שירושלים מקבלת כשישית מהיחידות, כדאי להזכיר את השיווק הגדול הקודם, שבו ירושלים לא נזכרה (אם כי בבית שמש שווקו אז כ-2,000 יח"ד).

חשוב ליצור מלאי שיוריד את המחירים. האם 1,000 יחידות דיור זה מספיק? החשבון הוא מורכב, אבל מספר התחלות הבנייה בשנה הוא לרוב גדול יותר (הנה הנתונים בשנתון).

האם תהיה להגדלת ההיצע בבית-שמש השפעה על ירושלים? אני משוכנע שכן. מספר המשפחות הבוחרות לעבור מירושלים לבית-שמש הוא גדול, וכל משפחה מפנה דירה. מבחינת ההגירה - זהו מרחב בחירה אחד, למרות הפקקים בבוקר (אולי היוזמה להוריד משאיות מכביש 1 בבוקר תועיל בצמצום הפקקים).

אבל השאלה הגדולה - איך גורמים להיצע דיור לשפר את העירוניות של ירושלים? הרי היצע דיור לבדו, אפילו אם יוריד את המחירים, זה לא מספיק. לי נראה שהמפתח כיום הוא תחבורה. בעיקר ציבורית כמובן. אם נצליח להעביר את כל אותם תושבים חדשים משכונות המגורים אל מרכזי הפעילות - תעסוקה, תרבות, מסחר - אנחנו עשויים לקבל עיר שוקקת חיים. אם לא, נקבל עוד תופעות כמו קניון פסגת-זאב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה