יום שישי, 10 באוגוסט 2012

איפה נגמרת ירושלים השלמה?

השאלה שבכותרת מעסיקה רבים, ואני לא מתכוון לענות עליה כאן, רק לספר משהו קטן.

כמו כולם, גם אנחנו עוברים הקיץ דירה. וכשעוברים ממיינים, וכשממיינים - מוצאים מציאות.

מסתבר שבתאריך 13 ביוני 1967, כשלושה ימים לאחר תום מלחמת ששת הימים, צירף "מעריב" את "מפת ירושלים השלמה" אל העיתון של ערב שבועות. זה כשלעצמו מאוד מעניין - עוד לא התפזר העשן וכבר מציירים את המפה של איחוד העיר. הנה היא לפניכם:


ניתן וכדאי ללחוץ להגדלה, ולראות היכן מתחילה והיכן נגמרת "ירושלים השלמה":

  • בדרום היא הולכת עד בית צפפה ורמת רחל. השטח בו תוקמנה מאוחר יותר גילה והר חומה, כמו גם צור באחר ואום טובא - לא חלק מהירושלים.
  • בצפון מגיעים בדיוק עד הר הצופים. לא פסגת-זאב ונוה-יעקב, לא שועפאט ובית חנינא.
  • במזרח אנחנו מגיעים עד קו הרכס - לא יורדים לתלפיות מזרח וג'בל מוכאבר.
  • ובמערב - יש מפה קטנה למטה שכוללת גם את בית וגן, עין כרם, וקרית מנחם.
וגם בלי קשר לירושלים השלמה - כיף להסתכל על מפה מיוני 1967. 

למי שלא מצליח להתמקם - אפשר לראות את גבולות המפה על גבי מפה מודרנית - כאן.

שתי הערות לא קשורות:
1. כשעוברים מוצאים, כאמור, דברים. דני - תודה. לא שכחתי את מרכז כלל.
2. ואני רוצה להוסיף עוד משהו לדיון הקצר שהתנהל בתגובות לפוסט הקודם (אני מתחיל מהאמצע אז אם אתם לא מבינים תחזרו לשם להתעדכן): 

העלות האמיתית של נסיעה ברכב פרטי כוללת כל מיני דברים כמו ירידת ערך, החזר ההשקעה על קניית הרכב, וכמובן דלק ותחזוקה. חברת "חשב" משקללת את זה, ויכולה לתת את המחיר המדוייק של כל ק"מ שנסענו ברכב הפרטי. אבל אגף התקציבים של הבלוג לא אישר לשלם 100 ש"ח בשביל הנתון הזה, אז ניאלץ להסתפק כרגע במה שוואינט כתבו על זה כאן. הם כותבים (לפני שנתיים...) שחשב מצאו שכל ק"מ עולה 2.05 ש"ח כולל החזר ההשקעה על הקנייה, ביטוח והכל. כלומר שאותם שני בני זוג מהתגובות, שנוסעים 5 ק"מ לעבודה, משלמים 10 ש"ח כולל הכל - כולל קניית הרכב. באוטובוס זה יוצא משהו כמו 13.20 ש"ח (לא כולל קניית האוטובוס). אה, כן - יש את עניין החנייה. החנייה משנה לנו את המאזן ככה שאם אין לכם רכב ואתם מתלבטים האם לרכוש אחד, אז אם אתם צריכים לחנות בתשלום כל יום ליד העבודה, אולי עדיף אוטובוס (אם יש חנייה חינם יותר זול לרכוש רכב). אבל אם אתם בכל מקרה רוכשים רכב, ומשלמים ביטוח, טסט, ירידת ערך וכל זה, אז גם אם תיאלצו לחנות בתשלום ליד העבודה שווה לכם לנסוע ברכב לעבודה. רק לי זה נראה אבסורד? 

ובכל זאת לסייג - אני מסכים עם האנונימי מהפוסט הקודם - לא המחיר הוא החסם העיקרי בתח"צ אלא רמת השירות.

שבת שלום

5 תגובות:

  1. גם רמת השירות היא לא החסם.

    ה BBC עשו פעם ניסוי בלונדון, לקחו משהו כמו מאה מתנדבים ואמרו להם שהם חייבים לנסוע בתחבורה ציבורית בלבד במשך חודש ואז לדרג את החוויה.

    80% מהמתנדבים אמרו שהנסיעה נוחה להם יותר מאשר ברכב פרטי (לא ביקשו מהם להגיד אם זה מהיר יותר או זול יותר, רק אם זה עדיף או לא).

    ... אבל אחרי שלושה חודשים רק 20% המשיכו לנסוע בתחבורה הציבורית.

    זה לא המחיר אלא בעיקר הנוחות והזמן והפרטיות. אנשים מרגישים נוח במכונית שלהם. אנחנו אוהבים את המכוניות שלנו, שמים ברדיו מה שאנחנו רוצים, מחטטים באף, מדברים בטלפון וסתם מנקים את הראש לחצי השעה שבין העבודה והילדים. המכונית נוסעת "על אוטומט" ואנחנו חיים במרחב הפרטי השקט שלנו.

    (-:

    השבמחק
  2. יאיר

    מפה מדהימה, הבטן מתהפכת כשמביטים בה ותוהים מה היה קורה לו ירושלים הייתה מפותחת ותפתחת עפ"י תכנית האב מ1968.

    דודו

    השבמחק
  3. אכן מפה מדהימה, עצוב לחשוב מה עשו לירושלים ממשלות ישראל לאורך השנים מתוך מכלול שיקולים שכלל הכל - מלבד מחשבה אחת קטנה על עתידה האורבני של העיר.

    השבמחק
  4. לא חוכמה.
    האילוץ של המלבן והגודל/רזולוציה מגדיר את הגבולות - אין את קריית משה ובית הכרם מהסיבה הזו.
    טבעה של עיר שהיא מתפשטת עם הזמן. שלם השוואה, כיצד נראתה מפת רחובות או ראשון לציון באותו זמן.

    השבמחק
  5. אסף
    בדיוק שבועיים לאחר פרסום המפה הזו, עתידה ירושלים לגדול בערך פי 3. מאותו יום והלאה מפות כמו זו לא תוכלנה לשאת כותרת כמו "ירושלים השלמה" מפני שמתחת לכזו כותרת יהיה הכרח לשים שטחים שאי אפשר לכלול גם אם מכפילים את המפה הנוכחית. אז זה מעניין כנקודה היסטורית - מה ייצג הרעיון "ירושלים השלמה" בין המלחמה וכיבוש העיר, לבין הרחבת הגבולות כמה שבועות אחר-כך.

    ולגבי הנייר וכולי - אפשר לשנות קנה מידה, או להשתמש בגליון גדול יותר אם רוצים. אני חושב שאם עטרות ונווה-יעקב (שהיו כזכור יישובים יהודיים שננטשו ב-1948) או ארמון הנציב, או קבר רחל - היו חלק מאותה "ירושלים השלמה" לדעת מעריב (ואני מניח כאן שמעריב מייצג בצורה כלשהי את רחשי ליבם של חלקים גדולים מהציבור) - הם לא היו יוצרים מפה בלעדיהם וקוראים לה כך.

    השבמחק