יום שלישי, 3 במרץ 2009

משאב הקרקע במחסור - עד כמה?


(קו מהדרין מוויקיפדיה)

המחסור במשאב הקרקע
ראיתי לפני כמה זמן השוואה בין שטח ואוכלוסייה של כמה מדינות (כאן). ישראל היא כידוע מדינה מאוד צפופה, אבל היה נראה לי מעניין לנסות לנצל את מאגר הנתונים שבו השתמשו (ספר עובדות-העולם של ה-CIA) כדי לראות אותנו מול כל יתר העולם. בעצם זה בודק עד כמה משאב הקרקע נמצא במחסור במדינת ישראל - ביחס ליתר מדינות העולם. מומלץ בחום לשופטת עדנה ארבל וחבריה בבג"ץ, לפני שהם מכשירים עוד יישובים.

הנה התוצאות:
בישראל חיים 342 תושבים בממוצע על כל קמ"ר. קצת יותר מביפן. יותר צפופות מאיתנו: לבנון והולנד, וגם הודו, דרום קוריאה, טיוואן ורואנדה. חוץ מהן יש עוד כמה ערי-מדינה (סינגפור, הונג-קונג) ואיים נידחים. לכל יתר המדינות בעולם יש יותר קרקע בממוצע לנפש.

ברור שהקרקע נמצאת במחסור מחלק מהאזורים (נגיד בין גדרה לחדרה), וב-"עודף" באזורים אחרים. לבדוק חלק ממדינה זה לא חוכמה. גם אם היינו בודקים את אזורי החוף בארה"ב היינו מקבלים יותר מ-31 נפש לקמ"ר. ובכל זאת - אם לוקחים רק את מחוזות צפון, חיפה, מרכז, תל-אביב וירושלים (ישראל-ללא-הנגב) - מספר התושבים לקמ"ר עולה ל-789!

טוב - אם בודקים חלקי מדינות אז אפשר לנסות את הסטייטס של ארצות הברית. בדקתי:
התחום של DC הוא הכי צפוף: יותר מ-3,300 תושבים לקמ"ר. אבל זה באמת לא חוכמה. המדינה הצפופה ביותר היא ניו-ג'רסי עם 383. קצת יותר יותר מישראל, וכחצי מישראל-ללא-הנגב. השטח של ניו-ג'רסי, דרך אגב, דומה לשטח של מדינת ישראל. המקור הוא צנזוס.גוב.

ואיך אפשר בלי ירושלים: אנחנו, עם 733,000 תושבים על שטח של 126 קמ"ר, מגיעים לצפיפות של בערך 5,800 תושבים לקמ"ר. רוצים השוואה? הנה. כדי להמיר מתושבים להקטר לתושבים לקמ"ר תכפילו במאה. זה שם את ירושלים ביחד עם בנקוק, בין ברזיליה ללונדון. לא רע. המתודולוגיה שונה - אני מתייחס לשטח השיפוט, ושם מודדים שטח בנוי, אז זה לא בדיוק אותו דבר, אבל זה בהחלט "נתון מגרש" :-) הנתון מגיע מהאתר של אלן ברטו, ותודה לאי-מאגו ול-Way ToGo.

טבלאות הנתונים המלאות נמצאות כאן: העולם, וארצות הברית. (אם הן לא עולות - או גרוע מזה - אתם מצליחים לשנות אותן - כתבו לי)

מינהלות - קריאה לפעולה שקיבלתי: ביום ו' 6.3 בשעה 13:00 תהיה הפגנה בירושלים מול התחנה המרכזית של אגד (ברחבה של בניין הדואר, ממש מול התחנה המרכזית) המביעה תמיכה באגד המסרבת (לעת עתה!) להוסיף קווים עם הפרדה בין גברים ונשים וקריאה למשטרה לפעול נגד החרדים הקיצוניים שרגמו אוטובוסים באבנים בשבועות האחרונים. הגיע זמן שנגיב!

2 תגובות:

  1. "אם לוקחים רק את מחוזות צפון, חיפה, מרכז, תל-אביב וירושלים (ישראל-ללא-הנגב)", מקבלים את המפה של המדינה כמו שהרבה אנשים חושבים שהיא.

    השבמחק
  2. בהחלט. חלק יגידו שגם בלי מחוזות צפון, חיפה וירושלים...

    השבמחק