יום שישי, 28 בדצמבר 2007

יער ירושלים


בכניסה ליער ירושלים מכוון רחוב פרחי-חן


בכניסה ליער ירושלים ראיתי את השלט שבתמונה למעלה, המזמין את באי היער להירתם למאבק נגד מחלף רבידה בכביש 16. השלט כולל גם מפה והמון מידע נוסף (חוץ מהמידע והמפה שמספקת קק"ל). יש גם אתר - כאן. סחטיין על היוזמה של פורום האירגונים למען יער ירושלים - להביא את המאבק לצרכני היער.

קשה לי להתייחס ליער ירושלים בצורה לא-סנטימנטלית. רק השם "שן-הפיל" מחזיר אותי 25 שנה אחורה לתקופה תמימה ושמחה. אז הלכתי לבדוק את שן-הפיל. מצאתי שם גן משחקים די זנוח, עם טרסה יפה ושולחנות פיקניק. לא שאני תומך במחלף, אבל זה לא עשה לי את מה שעשה השם. בדרך לשן הפיל, לעומת זאת, יש שביל שבטח מוכר לרוכבי האופניים שבינינו, ודווקא מומלץ מאוד. פונים ימינה מיד אחרי גן אוסטרליה ועוקבים אחרי הסימון הכחול. משום מה הוא לא מופיע במפה של קקל (כאן).

כדאי להסתכל עוד רגע במפה של קקל בקישור, ולראות את צורתו של היער. שטח המגע שלו עם שכונות שונות (גבעת-שאול, הר-נוף, בית-הכרם--יפה-נוף, עין-כרם, בית-זית, רמת-מוצא) הוא ענק. היער הזה נותן תשובה (גם אם לא שלמה), מבחינת שטח פתוח לכל השכונות הללו.

אינני מכיר את הפרטים של כביש 16, אבל למי שממש לא מכיר: מסיבוב מוצא במנהרה מתחת הר-נוף, יוצא מהמנהרה במחלף גדול (זה המחלף אליו מתנגדים) ליד העלייה להר-נוף מכוון היער, במנהרה נוספת מתחת בית-הכרם ויוצא במגרש האימונים של ביתר בבית וגן, למחלף עם בגין בגבעת מרדכי (מפה כאן)

אם כל האזור יתמלא בשפכי עפר מכריית המנהרות, שפכי בטון מניקוי המערבלים, שפכי פסולת בנייה מבניית הגשרים והסלילה - מדובר בחורבן גמור. נקווה שלא כך יהיה, אם כי עד כה כל הפרוייקטים הסמוכים ליער שפכו את שפכיהם לתוכו...

ואיך אפשר בלי מילה או שתיים על היער עצמו - כחלק ממפעל הנטיעה הענק של קקל ניטע גם יער ירושלים בשנות ה-50. קל לשפוט בדיעבד את הדריסה של הטרסות, והבוסתנים שוודאי אפיינו אותן, על-ידי אורנים וברושים. אני משער שבשנות ה-50 קשה היה לראות את הברוטליות התרבותית שבמעשה.

עמדת ירושלים בת-קיימא -- החברה להגנת הטבע לגבי הכביש - כאן


שפכי עפר מכוון בית הקברות אל מעלה-רומאים


תשתיות ביער ירושלים


רמת מוצא נוגסת ביער


מערת קבורה (?) ליד בית-זית

3 תגובות:

  1. אני אוהבת את שן הפיל

    השבמחק
  2. ירדנו לחפש את שן הפיל שלשום. כל השטח חפור, יש שם דחפורים והאיזור מגודר בברזנטים. מן הסתם בונים שם משהו. שן הפיל, והסלע שהיה לידו, שכונה בפי ילדים "סלע הגמל", נעלמו ואינם עוד.

    השבמחק