יום ראשון, 21 באוקטובר 2007

בין ירושלים למודיעין

הרבה חוכמה וגם קצת עצבים נשפכו בימים האחרונים בדיון הער על מודיעין, ירושלים ותל-אביב (אצל לרמן כאן ובמודיעין ווטש כאן). אין לי עניין להוסיף בשאלות המעניינות שנידונו שם, אבל כן להעיר הערה אחת משלי.

מצדי שיעזבו כל הירושלמים למבשרת ולמעלה אדומים. ארנונת המגורים שלהם היא לא סם-החיים של העיר. ירושלים צריכה להתמקד באספקת שרותים, תרבות ותעסוקה, ובכך לחזק את מעמדה כמרכז מטרופוליני. כמו כל עיר מרכזית ומוצלחת - גם כאן יהיו רבים מוכנים בסופו של דבר (ובעצם גם כיום - חלקנו נמנים עליהם) לשלם את מחירי הדיור הגבוהים ולגור בפנים - הם יזריקו לעיר חיים.

אז צריך לדאוג לדיור בר-השגה. בזה אני מסכים עם עמית ורבים אחרים, אבל זה לא חייב להיות במרכז ירושלים, אלא (גם) בגילה, רמות, מבשרת ומעלה אדומים. אי אפשר להחזיק את המקל משני קצותיו ושהעוגה תישאר שלמה.

רגע - אז מה רע במודיעין? שני דברים בעיקר:
1. בלי קשר לירושלים, היא בנוייה במהופך לגמרי לשני ערכי-על בתכנון בישראל של היום: ציפוף וצמידות דופן (או: אי-הקמת ישובים חדשים). אז על-ידי פיתוח דליל ומפוזר נוצרה עיר שכביכול מציעה איכות חיים, ולכן קורצת לרבים. המחיר הוא השימוש ברכב וזלילת שטחים פתוחים טבעיים. בטווח הארוך יש שיגידו שגם איכות החיים יוצאת נפסדת מהדלילות. על-ידי פיתוח עיר חדשה נמנעים מלהתמודד עם חוליים של הערים הותיקות, ושוב - קורצים לרבים. המחיר של זה הוא פגיעה במרקמים ותיקים של ערים סמוכות, שלא עוברים התחדשות, ולא רק זלילת שטחים, אלא קיטוע בלתי אפשרי של השטחים הנותרים על ידי ישובים ותשתיות.
2. עם קשר לירושלים - כפי שכתוב למעלה - שיעזבו כולם לפרברי שינה, ויבואו לפעול בירושלים. מודיעין רחוקה מכדי שתושביה יפעלו בירושלים. אולי הם עובדים כאן בחלקם, אבל בזה זה נגמר. היא אמנם נראית כפרבר שינה, אבל באין עיר מטרופולינית קרובה (מספיק) - השרותים יתפתחו עצמאית, מה שאינו תורם לאף אחד. לא לירושלים (ותל-אביב) שלא יקבלו את צופי הסרטים ויושבי הפאבים של מודיעין, ולא לתושבי מודיעין, שלא יקבלו את רמת השרותים שעיר מרכזית אמיתית יודעת לתת (מבחינת תרבות למשל).

אבל בחזרה לעינייננו - שיגורו מחוץ לעיר הפנימית (רמות או גבעת-זאב - זה לא משנה - להפך) ויפעלו בפנים.

ובקשר לבתים מבפנים - אני עדיין מתרגש מהארוע, אז אולי אכתוב עליו משהו כשארגע

5 תגובות:

  1. planing !!
    צריך להחזיר את כל ממשלות לערבים עם המדיניות התכנונית שהתוו מה אתה חושב?

    השבמחק
  2. שאלתי האם לאור המדיניות התכנונית של ממשלות ישראל לדורותיהן לא צריך להחזיר אותן לערבים?

    השבמחק
  3. את הממשלות? אתה חי בסרט - אף אחד לא יסכים לקבל :-)

    השבמחק
  4. אהבתי!!
    איך לא חשבתי עלזה

    השבמחק