יום רביעי, 20 בפברואר 2008

הגירה שלילית מירושלים


מאזן הגירה לירושלים וממנה לפי מחוזות. מקור: על נתוניך ירושלים, מכון ירושלים לחקר ישראל

האם ההגירה השלילית כל-כך גרועה לעיר? אני לא בטוח. אתמול היה לי דיון קטן על הנושא:

אני טענתי שההגירה מירושלים, כל עוד היא ליישובי המטרופולין (והיא אכן כך - אפשר לראות בגרף למעלה - המאזן עם המטרופולין הוא בערך פי שניים מהמאזן לאזור המרכז), היא שבונה את המטרופולין, וירושלים צריכה לחזק את עצמה כמרכז שמספק לאותם תושבים, ממעלה-אדומים ועד בית-שמש, שרותים: תעסוקה, חינוך, תרבות (עד כאן לא חדש - כבר כתבתי את זה. למשל כאן)

דן טען שלירושלים אין ולא יהיה מטרופולין. כלומר שרוב תושבי הכביכול-מטרופולין, מתגוררים בעיר עצמה, ואין מקום בסביבה למטרופולין. כמו באר-שבע, שגם לה יש תכנית להפוך למטרופולין, אבל אין כל-כך סיכוי שזה יקרה בעתיד הנראה לעין. ירושלים צריכה להבין שבסיס ההכנסה שלה הוא דווקא הארנונה למגורים, ולכן כל תושב שעוזב הוא הפסד הכנסה נטו לעיר - אפילו אם הוא עובד, לומד ומבלה כאן, במקומות שמשלמים ארנונה. וחוצמזה - גם אם תעביר את כל מבשרת לתל-אביב, לא ייסגרו חנויות במרכז העיר, ולא כיתות בתיכונים.

לזה עניתי שדירות בירושלים לא נשארות ריקות, גם כשהדייר עובר למעלה-אדומים. הדירה תימכר או תושכר, ותמשיך לשלם ארנונה למגורים.

השאלה היא מאוד קונקרטית - אם בונים במרכז העיר מגדל - האם העירייה צריכה להכריח את היזם לפתח את כולו או חלקו לשימושים עסקיים, או שדווקא להפך - שייפתח שם מגורים שיכניסו עוד ארנונה ומהר (לא קשור כרגע האם הדיירים יגורו שם בפועל או לא), ולא עסקים שעלולים להיסגר מחוסר ביקוש?

טוב, הייתי שמח לשתף אתכם בהמשך, אבל נאלצנו לקטוע את הדיון, וההמשך בוא יבוא...

7 תגובות:

  1. היי יאיר

    ממשלות ישראל ניסו להמציא מטרופולין יהודי יש מאין, הניסיון צלח באופן חלקי.
    השאלה הנוגעת לזיקת התושבים לעיר לאחר שעזבו לפרברים איננה חד משמעית אבל ישנם כמה מאפיינים שניתן לזהות.

    ציינת את תושבי מבשרת, רבים מהם עובדים בירושלים אך מלבד הארנונה שאינם משלמים לי-ם זיקתם התרבותית-צרכנית עם העיר הולכת ומצטמקת בין אם בגלל קניון הראל והמסחר בקסטל ובין אם העדפה הולכת וגוברת לבלות בת"א. רוב רובם של תושבי מבשרת הם חילוניים ובכל הנוגע לאוכלוסייה הבוגרת לפחות(מעל גיל 21)ירושלים לא ממש עושה את זה מבחינת תרבות הבילוי אלא ת"א.

    תופעה זו מתחזקת עוד יותר במודיעין(שהיא לא כ"כ חלק מהמטרופולין) גם אםהתושבים עובדים בירושלים הזיקה נוטה בבירור לת"א והמרכז.

    דווקא לאוכלוסיות מן המעמד הבינוני-נמוך(מעלה-אדומים, בית שמש) ישנה זיקה חזקה לעיר אך כוח הקנייה שלה דל והשפעתן על העיר איננה גדולה(נערים ממעלה אדומים שבאים ובהמוניהם להשתכר פה אינם יכולים להשפיע)

    על האוכלוסייה בגבעת זאב,צור הדסה, אבן ספיר, רמת רזיאל, צרעה ושאר ירקות ירושלים לא יכולה להסתמך,למרות מעמדן הסוציו אקונומי הגבוה, כי השפעתן הכלכלית על העיר נמוכה מאוד.

    השאלה שנשארת פתוחה היא מה ירושלים יכולה לעשות בכדי שתושבי המטרופולין יישענו עליה ב-80%-85% מצריכת השירותים השונים?

    התשובה מעורפלת בייחוד שבכל שכונה או פרבר מוקם קניון/מתחם קניות


    דודו

    השבמחק
  2. דודו - אתה צודק, אבל לפני שמגיעים לשאול את השאלה כיצד מחזקים את הזיקות לירושלים, צריך לשאול האם בכלל זה המודל? האם ירושלים הולכת על חיזוק הזיקות מיישובי הסביבה, או שהיא מחליטה להתמחות במגורים, ולתת לקניונים של מעלה אדומים, מבשרת ובית-שמש לספק שרותים.

    זו החלטה אסטרטגית. אם מתמחים במגורים, אנחנו מתמודדים בשוק אחד, שיש לנו בו יתרון יחסי לא רע, והסיכון בו נמוך, ואם מתמודדים בשוק השירותים-תעסוקה-תרבות, אנחנו בדרך אחרת לגמרי, שיש בה סיכון גדול, ויתרון יחסי קטן מאוד.

    אז למה האינטואיציה אומרת מטרופולין ולא "עיר שינה"? אולי זה קשור למרכזיות-בירתיות, לאופי עירוני - לא יודע... זה לא קשור לאיכות חיים, ואולי אפילו להפך. איכות החיים בבית-שמש או במעלה אדומים לא רעה בכלל, והדירות שם לא יקרות ומצויות בשפע.

    השבמחק
  3. "אתה צודק, אבל לפני שמגיעים לשאול את השאלה כיצד מחזקים את הזיקות לירושלים, צריך לשאול האם בכלל זה המודל? "

    ההנחה שלי ונראה שהיא מעט מובנת מאליה, שערי הלווין נשענות על העיר המרכזית לכן יש צורך לחזק את הזיקה. ירושלים איבדה את התושבים ואת הארנונה אז לפחות שתרוויח ב"מיסים" שאינם ישירים ולכן יש לחזק לדעתי את הזיקה בראש וראשונה ע"י תעסוקה הן לתושבי העיר והן לתושבי הפרברים.

    ירושלים לא יכולה להתחרות באיכות החיים שביישובים הקטנים וברצון האישי לגור ליד אנשים שדומים לך (חילוניים, ניאו-ציוניים, דתיים וכן הלאה)אבל היא כן יכולה להתחרות בתחום התרבות החברה והתעסוקה, אני חושב שהסיכון פה קטן מאוד, יחד עם המגורים כפי שהגדרת, הרי מבשרת לעולם לא תוכל להציע רוחב יריעה תרבותי כפי שיש בירושלים אבל ת"א כן. לדעתי צריך להתמקד גם בתחומים אלו. וכמובן בהקשר המטרופולני יש כמובןאת המרכיב הפוליטי-דמוגרפי. כיום לירושלים יש מטרופולין דו-לאומי שרובו פלסטיני(בערך 55%) וברגע שירושלים נותקה מהגדה זה פוגע בחוסן הכלכלי של מזרח העיר. ירושלים חייבת לחזק את הזיקה ליישובים סביבה בעיקר מהסיבות הכלכליות בגלל "חולשת" המטרופולין היהודי והשפעתו המזערית על העיר ובגלל ניתוק מזרח ירושלים מן הגדה.

    דודו

    השבמחק
  4. דודו - נראה לי שלא הבהרתי את עצמי. אז ככה: ראשית, אני כמובן מסכים אתך אינטואיטיבית, שירושלים צריכה להיות מרכז לסביבה וכולי. אבל תכנון זה לא רק אינטואיציה, ואני מנסה לחשוב שוב על ההנחה שאתה כותב שהיא "מובנת מאליה".
    אתה כותב "ירושלים לא יכולה להתחרות באיכות החיים שביישובים הקטנים" - זה בדיוק הקטע - אולי היא דווקא כן?? עובדה שהמחירים כאן בשמיים, והחולניקים באים לכאן - אז אולי מגורים ולא מרכז לסביבה

    שוב - האינטואיציה אומרת הפוך, אבל מה אם אנחנו טועים והיזמים דווקא צודקים?

    השבמחק
  5. היי יאיר

    אני לא חושב שהמדובר רק על תכנון אינטואיטיבי, ירושלים צריכה להיות עיר ראשית במטרופולין שנהפך ב-20 השנים האחרונות למטרופולין רב-מוקדי בגלל זליגת המסחר(בעיקר),אפשרויות תרבות ובילוי, ועוד שרותים אל מחוץ לעיר.התקופה בה ירושלים היוותה מרכז
    בלעדי למתן שרותי מסחר,בילוי וכו פגה אבל....אני חושב שהעיר צריכה ויכולה לחזק את מעמדה כעיר ראשית ולא לגרום לכך שכיווניות קשרי הזיקה נחלשים ככל שעובר הזמן.

    לגבי תהייתך לדברי הנוגעים ליכולתה(או אי יכולתה) של ירושלים להתמודד מבחינת איכות החיים.אתה צודק, ההנחה המוקדמת שלי היא שירושלים לא יכולה להתמודד אך לצערי אני מבסס הנחה זאת על המציאות, על התדרדרותה המתמשכת באשכול הכלכלי-חברתי, היותה ממוקמת במקום הרביעי(כאשר מקום ראשון הוא הגרוע ביותר)באשכול זה ונדמה שההתדרדרות תמשך.
    למען האמת האם אתה חושב שתהיה רוויזיה במתן השירותים שהעירייה מעניקה? עם כל הרצון הטוב האוכלוסייה הענייה מהווה נטל כלכלי ומנגד ההתנהלות הקלוקלת של העירייה כעירייה במתן שרותים כ"כ מושרשת באגפיה עד כי נדמה שרק ועדה קרואה תוכל לעשות את השינוי.
    בהמשך לפסקה זו ובהמשך לדבריך על בואם של אחינו הטחונים ירושליימה, זה ללא ספק אתגר לעירייה, אנשים אלו רגילים ברמת חיים ורמת שרותים גבוהה והעירייה תאלץ לערוך שינוי משמעותי. אדם הרוכש דירה ב-5 מיליון דולר לא רוצה לחיות מסביב לזוהמה והזנחה(הדוגמא הטובה ביותר אלו הם שלל הפרוייקטים הנוצצים שנבנים אבל המרחב הציבורי ותחזוקתו אינם תואמים את רמת החיים שהם מציעים-גם אם הפרוייקטים מיועדים למגורים חודש בשנה).

    "אבל מה אם אנחנו טועים והיזמים דווקא צודקים?"

    אני לא חושב שאני/אנחנו מנסים להיות צודקים, היזמים בונים כי יש ביקוש. אני חושב שירושליםיוצאת דופן כי למרות "נחשלותה" יהודי העולם יבואו אליה וזאת בניגוד לעשירי עולם שימנעו מלרכוש דירה בכלכתה. רוצה לומר, שהמשוואה "עשירים מתגוררים רק באזורים יוקרתיים וטובים" איננה חלה על ירושלים, למזלה, כי הרכישות הללו נעשות אך ורק מטעמים רגשיים ולא רציונליים.

    דודו

    השבמחק
  6. אתם כולכם טועים......
    הסיבה היא פשוטה.

    ירושלים היא עיר הררית, תקעו כל פרבר על הר במרחק 20-11 ק"מ כגון מבשרת.
    הנוסחה המוצעת ספדי היא לבנות על עוד הרים ולהתפשט עוד יותר, ובכך לפזר ולקרוע את העיר עוד יותר. מזלנו שתוכנית זאת מעוכבת.

    להזכירכם המרחק בין צפון ת"א להרצליה הוא 6-8 ק"מ. ואלו שני הערים החזקות במדינה.

    הפיתרון הוא לבנות במרכז העיר יותר ויותר מגדלי משרדים - ומגורים בהטבות גדולות - הנחה בארנונה שכירות נמוכה רק כדי לפתות אוכלוסייה יצרנית לחזור למרכז העיר.



    אם אני רוצה לבלות בעיר או לקנות אין לי מוניות שירות בלילה, יש לי מוניות שלוקחות לכל כיוון 60 ש"ח, דבר שקצת מוציא את החשק מהבילוי.

    ראו את הרחובות הראשיים בעיר, קינג ג'ורג' יפו, הנביאים וכו' אין שם מגורים, כלומר אין אוכלוסייה שחיה בעיר ואם יש, היא גרה בדירות חדר רעועות שבוכרים ופרסים משכירים שעולות 800$ לחדר.

    הפתרון הוא לצופף את העיר ככל שניתן, לבנות לגובה לא 4 קומות אב 15-20 קומות, אז כן לא יירא את חומות העיר העתיקה אבל קיבינימאט ממילא רק מליונרים רואים אותה.

    בשאר הרחובות שטראוס וכולי יש חרדים כמו זבובים שחוץ מפירות וירקות וחלה לשבת לא קונים כלום, על כן שוק מחנה יהודה תוסס ושוקק ואילו מרכז הקניות החדש של אלרוב ממילא שהוא בסטנדרטים אירופאים מליגה ראשונה גוסס, אם הוא היה בת"א החנויות היו מפוצצות שם 24 שעות ביממה.

    לכו לרחוב יפו, תעמדו שם במשך 10 דקות , תיספרו כמה אנשים שעובדים ויש להם כסף עוברים ברחוב, אתם תגלו שברחוב עוברים או תלמידות אולפנה שכל דבר שני טמא עבורן, או חרדים, אחרי זה ערבים, אחרי זה אנשים שהם לקוחות פוטנציאליים אשר רוכשים - נגני MP3 מחשבים אלקטרוניקה , סרטים , אלכוהול , מסיבות.

    העיר גמורה מבחינה תעסוקתית - אינטל היתה בשנות השמונים וה-90 מעסיקה כ 2000 עובדים. הם רצו להרחיב את המפפעל הקיים למפעל שמעסיק 6000 עובדים - כן 6000 עובדי הייטק עם הכנסה גבוהה ויכולת בזבוז אדירה אך מכיון שלמפעל פסי ייצור העובדים גם ביום שבת אולמרט בזמנו לא הסכים לאשר להם לעבוד בשבת. - לכן היום המפעל הוקם בקרית גת, ואינטל ירושלים למעשה מעסיקה יום כבר פחות מ 100 איש וגם אותם הולכים לפטר... אם תשאלו את נשיא איראן אחמדיניג'אד שונא האמריקניזציה אם הוא מוכן לפתוח מפעל של אינטל ארה"ב בטהרן הוא יגיד כן 10 פעמים. לידיעתכם הגן הטכנולוגי במלחה חצי ריק כבר עשור, אין למי להשכיר אין אוכלוסייה משכילה בירושלים ובקצב הזה גם לא תהיה.

    ידיעתכם.

    רונן - חילוני בן 26.

    השבמחק
  7. לדעתי ירושלים צריכה להתחיל לשנות את פניה בצורה דרסטית! ברור שאם יש מחסור עצום בכספים צריך לטפל בו עכשייו (מחסור בכספי העירייה) אך לא ניתן להסתמך רק על הארנונה לעתיד הרחוק! נעשים מאמצים להפוך את ירושליים לעיר סטודנטים, צעירים וחילונים - יותר :) אבל הם בינתיים בחיתולים וזוכים להתנגדות רבה מהמגזר החרדי- לדעתי זה ממש חבל.

    השבמחק