יום שבת, 6 בספטמבר 2008

למי קראת מתחרדת


התמונה הזו לקוחה מהארץ, והנתונים ממכון ירושלים לחקר ישראל

עמוד השער - על התחרדות ירושלים - במוסף נדל"ן (הנה הלינק). סחטיין להארץ שמציג הפעם דעה הפוכה לשיח התקשורתי המקובל (שהוא הפחדה דטרמיניסטית - "עוד מעט קריית היובל תהיה כמו בני ברק" - כאן ב-mynet).

המסקנה מהכתבה היא שהעיר כן מתחרדת - אבל ממש ממש לאט. שזה ממש חשוב לומר - לכל מי שמושפע מהשיח התקשורתי הנ"ל.

השאלה שמטרידה אותי מרגע שראיתי את הנתונים האלו היא איך זה יכול להיות? איך זה ששכונות שלמות התחרדו, אף לא שכונה חרדית אחת התחלנה, ושיעור החרדים גדל כל-כך מעט? גם הכותבת ניסתה לענות על זה:

אז תשובה אחת ברורה - הר חומה, פסגת זאב, רמות רחל - שכונות חדשות שהתאכלסו בלא-חרדים.
השלמה לתשובה הזו - רוב המאכלסים החדשים הן משפחות צעירות, שמהר מאוד הופכות משני אנשים לארבעה, כלומר שאוכלוסייה של שכונות כאלו גדלה בשיעורים עצומים.

תשובה שנייה - גם ברורה - הגירת חרדים החוצה אל ביתר עילית, בית שמש, תל ציון, מודיעין עילית וכולי. גם כאן המהגרים החוצה הן משפחות צעירות שגדלות מהר מאוד משניים לשמונה ויותר - בביתר עילית וביישובי היעד האחרים. כל הגידול הזה לא קורה בירושלים. מי שנשאר כאן הם אולי ההורים.

תשובה שלישית שבעצם ממש הגיונית אבל לא מדברים עליה - שיפור הדיור של החרדים. הילדים התחתנו, אבל לא מוכנים יותר לחדר ורבע ליד ההורים, אלא רוצים דירה גדולה. איפה יש דירות גדולות? למשל ברמות אשכול... אז ההתחרדות מבטאת גם תהליך שבמגזר החילוני הוא מובן מאליו ומוכר לכל אחד, אבל כשזה מגיע לחרדים זה כאילו חדש... כדאי לזכור שזה אומר גם משהו על מעמד חברתי-כלכלי. מי שמחפש דירה גדולה ויכול להרשות אותה לעצמו בתוך ירושלים - אינו עני מרוד. אם זה לא ברור, אז זה שלחרדים יש יותר כסף זה מאוד מאוד חיובי. זה אומר שהם מתחילים להשתתף בכלכלת העיר!

כנראה שהחרדים הירושלמים ממעמד חברתי-כלכלי נמוך יותר נמצאים היום בערי הלווין שציינתי, ותיכף גם במטרופולין תל-אביב.

תיקון טעות: המחקר על עזיבת סטודנטים פורסם על-ידי העירייה. מאיה חושן כתבה עליו - כאן.

4 תגובות:

  1. וזה עוד בדה מארקר, שהוא לא פאר היצירה העיתונאית.

    השבמחק
  2. הכתבה באמת מתחילה טוב, עם עובדות ולא רק משאלות לב (תל אביביות) של "עיר מתחרדת", אבל לקראת הסוף מופיעים ציטוטים מקוממים מפי יזם חרדי שמשום מה בחרו להשאיר בעילום שם. אין מה לומר, תהליך הגמילה עוד ארוך.

    השבמחק
  3. כן - יש שם גם את הקצה האפל - בשביל שיהיה לנו גם קצת עצבים להמשך...

    השבמחק
  4. הנשים החילוניות לא יכולות לעבור בשכונותיהם (כמו בתכנית על עדי אשכנזי- "תכף יבואו משמרות הצניעות ויראו לך מה זה"), וזה לא חוקי. אין להם זכות למנוע מכל אדם, בכל לבוש שהוא, להסתובב בשכונתם. זה לא על פי חוק. לכן, אם הם עוברים על החוק, גם לנו מותר- תלו פשקווילים- אנחנו לא מוכנים שיעברו ברחובותנו יהודים שלא שירתו בצבא. נקודה. הילדים שלנו נהרגים שם, אז הם צריכים לכבד את רגשותנו.

    השבמחק