יום שני, 24 בנובמבר 2008

אולי בכל זאת קניון?



היום ישבתי עם אמא שלי בבית קפה נחמד בקניון נחמד (לא בירושלים). אני, כרגיל, התחלתי ללכלך על קניונים, ואיך הם הורסים את מרכז העיר - בלה בלה בלה...

אמא ענתה לי בפשטות: "אבל זה כל-כך נוח...". והיא צודקת - חנייה בשפע ובחינם, מרחב ציבורי מחומם בחורף ומקורר בקיץ, החנויות לא בהכרח יקרות - לפעמים אפילו זולות. אז מה לא בסדר?

אולי אם זה הורג את המרכז אז זה מה שצריך להיות - שוק חופשי.

אז את הסיבות למה העיר צריכה מרכז אני לא מתכוון לנתח עכשיו, אבל זו שאלה אמיתית - אולי מה שצריך זה להרוס את המרכז, להגדיל את גן העצמאות על כל השטח, ולפזר בו קניונים קטנים - כמו במודיעין. אז בואו נניח כרגע שיש סיבות טובות להשאיר את המרכז חי ותוסס, ונמשיך.

(תלי תלים נכתבו על שיקולי המיקום של קניונים, ואני לא מתיימר לחדש כלום) אז אם העיר חפצה בשיקום כלכלי של המרכז, היא צריכה לנקוט מדיניות של העדפה כלפיו. שני דברים צריכים לקרות (והם כמובן קשורים זה בזה) - צריך שלחנויות תהיה איזושהי סיבה להתמקם במרכז, ושלקונים תהיה סיבה להגיע לשם.

אולי יש אלף ואחת דרכים לעשות את זה, אבל לי נראה שהמסחר שיוצא מהמרכז, ומקבל מהעיר את הקרקע לכך (אני מתכוון לכך שמאשרים לו תב"ע), צריך לשלם על זה. משהו כמו מס למסחר שהולך נגד המדיניות העירונית. איך למסות? לעירייה יש כל מיני אפשרויות - הכי פשוט זה לפי תעריפי הארנונה, אבל אפשר גם אולי דרך החניון (למה זה חייב להיות חינם? אולי החנייה של הקניון תממן את הוזלת החנייה במרכז העיר?), או דרך אספקת השרותים העירוניים, שיכולה להיות יקרה יותר מחוץ למרכז.

אז אולי החנויות יחשבו פעם נוספת איפה להתמקם, ואולי היזמים של הקניונים שעדיין לא נבנו, יחשבו שוב איפה להשקיע, ואולי הקונים שפתאום יהיה להם קצת יקר בקניון יגיעו יותר למרכז. אבל חוץ מכל אלו תהיה ניראות למדיניות העירונית, שזה משהו שאני מאוד ממליץ עליו לראש העיר החדש.

קו 19 החדש
רציתי להצטרף לטרנד של מדידת זמנים לקו 19. אז הנה: היום אחרי שאוטובוס אחד חלף בלי לעצור כי הוא היה מלא, לקח לי משהו כמו 45 דקות מצומת ניות להדסה ע. כרם, בעמידה דחוסה. לזכותו\חובתו של 19 ייאמר שהוא עשה הפסקת מנוחה של כ-10 דקות איפושהו בגולומב (סליחה תקלה).

3 תגובות:

  1. מרכז העיר לא צריך להיות מרכז קניות, אלא מרכז תרבות - הקניון מעודד את הקשר בין פנאי לבזבוז כספים. מרכז העיר צריך (וכרגע גם יכול) להיות מרכז תרבותי - פסלי רחוב, נגני רחוב, גלריות, בתי-קפה, בארים, מועדוני הופעות.

    השבמחק
  2. הקניון הרג את מרכז העיר, ובירושלים זה פחות נורא (מאשר ברחובות למשל). הכל הופך לבזארים בדולר - זה לא סתם - זה בגלל שכוח הקנייה הולך לקניון. זו הסיבה שלשם הולכים בסוף גם בתי הקפה. אם בין הבזארים שורדים [רק] מועדוני הופעות ופאבים זה לא אומר שהכל בסדר. להפך.

    המרכז לא יכול להישאר שולי - הוא צריך להיות ה-מוקד העירוני - המקום *שכולם* מגיעים אליו. כרגע זה ממש לא ככה.

    השבמחק
  3. אני מאוד אוהב את מרכז העיר, ומרכזי עיר בכלל (של ערים מוצלחות). זה הרבה פחות סינטטי מקניון. נשארה רק סוגיית החנייה. בירושלים לקחו לקיצוניות את המאמץ לגרום לנהגים להישאר מחוץ למרכז העיר. אם הייתי יודע שאי שם ליד גן העצמאות, או רחוב בצלאל, או רחוב כורש יש חניון גדול רב-קומות (בסגנון בנייני החנייה שמקובלים מאוד באירופה), הייתי מגיע למרכז העיר יותר, ובכיף. ובתנאי שהחנייה בו הייתה עולה משהו כמו 5-8 ש"ח לשעה. כרגע האופציה השפוייה היחידה זה ממילא, והם יכולים להחליט יום אחד להתחיל לקחת הרבה כסף. צריך חניון שמיועד להיות חניון של מרכז העיר.

    השבמחק