יום רביעי, 1 באפריל 2009

שוטטות


רגע לפני שהדג מלוח חוזר לעונה חדשה (יום שישי הקרוב ב-13:00 בגן העצמאות ליד קפה ג'ו), פוסט אורח של איתן בלואר מהרהר על הפרוייקט התרבותי של לפני כמעט חודש - שוטטות דירות 'אמנות לומדים בירושלים'.

שוטטות (אחרי) תרבות...
ביום שלישי לפני כחודש נערך על ידי העירייה ורוח חדשה אירוע האמנות, אירוע המאגד את כלל מוסדות האומנות בעיר ליום פתוח אחד. בשעות אחה"צ של אותו יום נערכה שוטטות דירות, שבה מגוון סטודנטים לאמנות פותחים את דירותיהם למבקרים ובכך מתאפשרת הצגת יצירותיהם. סופו של היום במסיבת פיטר פן במועדון הקונסטנטין ושוטטות ברים.

חשיבות יום כזה היא כפולה: משיכת ריכוז סטודנטים לאמנות ב"מכה" אחת לעיר, והצגת התרבות האלטרנטיבית הירושלמית (שוטטות דירות). לכן שמתי פעמיי בשעות בין הערביים לעבר נחלאות ורחביה לחוות את תרבות השיטוט הסטודנטיאלית. לצערי על אף ההשקעה הרבה, מעט מאוד משתתפים שוטטו ברחבי השכונות הסטודנטיאליות (בניגוד לתחזיות).

תרבות להמונים?
שיטוט בשכונות ירושלים ובפרט בנחלאות ורחביה הוא חוויה בפני עצמה. אולם בזמן מוגבל (המועמדים ללימודים נוטים לשוב הביתה בסוף היום מיד אחרי בירוריהם), כאשר הכרת העיר מוגבלת (מה שהופך את השיטוט לארוך מהמצופה) צריך היה לשקול אלטרנטיבות אחרות. אחת מהן יכולה הייתה להיות בחירה במתחם אחד (רחוב או מספר רחובות בנחלאות) שירכז את מגוון הסטודנטים המציגים, תרבות הרחוב והמבקרים, ויעביר את חווית השיטוט והתרבות האלטרנטיבית בצורה מעניינת ומושכת, אבל גם קומפקטית ונגישה. יש שיגידו שצריך אישורים ובירוקרטיה, אולם נראה לי שבמקרה זה העניין פתיר בקלות, מה גם שזה ארוע בחסות העירייה.

(הגרפיקה מתוך הפלייר של שוטטות דירות)

תגובה 1:

  1. קשור רק בעקיפין, אבל אתמול נפלתי במקרה על אירוע בשוקניון זצ"ל שבו חנכו את כל שדרת הבאסטות האמצעית שלו כ"מתחם המעצבים", שזה אומר שמשכירים באסטות במאות שקלים ספורים לחודש לסטודנטים לעיצוב/אמנות שיוכלו לעבוד שם ואני מניח שגם למכור שם מתוצרתם. האמת שהאירוע היה מתוכנן יפה והייתה בו קצת אופטימיות זהירה שמהשוקניון המסכן תצמח טובה כלשהי לעיר.

    השבמחק