יום רביעי, 10 ביוני 2009

היצע תחבורה יוצר ביקוש - ופיתוח כלכלי

לפני כמה חודשים הייתה ביקורת קשה נגד הרכבת, על כך שהקו החדש לירושלים לא נבדק כלכלית, והוא בכלל לא כלכלי. מצאתי אצל רומי בדלישס את מה שנחמיה שטרסלר כתב. הוא טוען שלפתח את קו הרכבת החדש זה "לזרוק כסף טוב אחרי כסף רע". בגלובס סיפרו שהבדיקה הכלכלית הראתה איזושהי עלייה, אז שר האוצר החליט שבסדר (אבל רק בגלל שזה "פרוייקט לאומי עם חשיבות אסטרטגית" - יעני שלא נהפוך את זה להרגל)

בכלל - כל פרוייקט נמדד רק לפי הכדאיות הכלכלית. כל יתר השיקולים כפופים כמעט תמיד לשיקול הכלכלי.

אז הנה דוגמה למה שיכול לקרות אם מתכננים עם חזון. ראיתי את זה ב-GOVERNING:
בספרד רצו להקים רכבת מהירה. זה היה בתחילת שנות ה-1990. הבחירה הכלכלית הייתה מדריד-ברצלונה כמובן, דרך שנמצאת בשימוש של אנשי עסקים כל הזמן. הספרדים בחרו עיר עם ארכיטקטורה יפהיפיה, שאינה בדיוק מנוע כלכלי - סביליה. הקו שנסלל היה מדריד-סביליה. מה שקרה מאז היה זינוק של הכלכלה לא רק של סביליה, אלא של אנדלוסיה כולה.

בכתבה יש עוד דוגמאות - התעלה המקשרת את באפלו עם ניו-יורק סיטי, וקו המטרו בפריז לרובע
Bercy. הרעיון ברור - הקשר התחבורתי יוצר פיתוח כלכלי ומייצר ביקושים.

תגובה 1:

  1. גם בסדנאת תכנון שנערכה על ידי המכון ללימודים עירוניים ואזוריים הציג פרופסור מיקל גולדברג אסטרטגית פיתוח דומה, החיבור בין שימושי הקרקע לתחבורה היא זו שתוביל לפיתוח הכלכלי. הוא ציין שבערים בהם האינטגרציה שבין שימושי הקרקע (מרכזי המגורים, תעסוקה ובילויים) לבין קוי התחבורה (תחנות הרכבת, האוטובוסים וכו') היא זו שהובילה להצלחה של העיר.
    אך יש לזכור שלא כל פיתוח תחבורתי מביא בהכרח לפיתוח כלכלי, לדוגמה חיבור קווים אל הפריפריה (אילת) לא בהכרח יביאו את השינויים המצופיים,אולי אף יביאו לתוצאה הפוכה. צריך לקחת בחשבון שלפיתוח הכלכלי יש מרכיבים נוספים שהביאו להצלחה של סבילה, ניו-יורק ופריז.

    השבמחק