יום ראשון, 5 ביולי 2009

לפני שבוע הפגננו בכיכר

כן - הפוסט הזה מאחר בדיוק בשבוע... אבל טוב מאוחר מלעולם, לא? בינתיים התייחסו להפגנה כבר בירושלים חופשיה, ובירושלים האחרת. היום אנחנו כבר אחרי הפאזה הבאה.
ההפגנה הייתה הפגנה של אחדות, הפגנת כוח, תמיכה בראש-העיר ובדו-קיום בשלום בין האוכלוסייה החרדית לאוכלוסייה החופשית. אני הרגשתי אחרת מבהפגנות קודמות.
ההרגשה הטובה נבעה (גם) מזה שידענו שמישהו בקומה 6 מקשיב לשירים ולצעקות, ושכמו בימים הטובים ההם (מתי זה היה בעצם?) לא חייבים לנהוג באלימות כדי שמישהו בעירייה יקשיב.
היו גם כמה אמירות צורמות, כמו ההתייחסות ללבוש "המאה ה-18" של החרדים (ואם הם היו מתלבשים בלבוש מודרני זה היה בסדר?)
מה שהיה מוצלח במיוחד (כן, גם תדמיתית...) הוא הריקודים בסוף ("שישו את ירושלים, גילו בה כל אוהביה").
גם אני הייתי אמור להגיד שם משהו, אלא שרשימת הדוברים התארכה ולא נשאר לי מקום. יותר טוב ככה - מה שהיה לי לומר לא ממש התאים. הנה הדברים בקליפת אגוז:

1. לחרדים בעיות דומות לבעיות של יתר האוכלוסייה - למשל ההגירה השלילית. החרדים מהווים 28% מהאוכלוסייה היהודית הבוגרת (בני 20+), וראה זה פלא - גם 28% מהמהגרים החוצה מירושלים (ממוצעים של השנים האחרונות). יעדי ההגירה שלהם אחרים כמובן - ביתר עלית, קרית ספר, תל ציון וכולי.

2. החרדים מתאפיינים בבדלנות - בחינוך, בכלכלה, ובמגורים. יוצא דופן באופן מסורתי הוא מרכז העיר, שאין בו הגמוניה לקבוצת אוכלוסייה אחת על פני האחרות. אין שום סיבה להתחיל בכפייה של החרדים במרכז העיר.

3. העיר ענייה בפעילות כלכלית. התוצר המקומי הגולמי מתעשייה לנפש בירושלים היה 5,600 ש"ח. הממוצע בישראל היה 11,500 ש"ח - פי שניים! ובתל-אביב 16,100 ש"ח. במיוחד עני בפעילות כלכלית הוא מרכז העיר, שהפעילויות עזבו אותו לגבעת-שאול, לגן הטכנולוגי ולכל מקום אפשרי. הדבר האחרון שמרכז העיר צריך עכשיו זה הורדת הפוטנציאל לפיתוח פעילות כלכלית נוספת.

כי הרי אותם אנשים שמגיעים לחנוֹת בשבת לא מוציאים כסף רק בעיר העתיקה. אם החופשה הבאה שלהם תהיה באילת או בתל-אביב, כי "בירושלים סוגרים חניונים בשבת", יפסיד גם בית המלון, כל יתר השרותים שצורכים תיירים, ובסופו של דבר כולנו. שלא לדבר על התדמית של עיר חרדית, שגורמת לנו הפסדים יום יום.

קטנות
שני פוסטים של אורבניקה אחד על קורס מטרופולין שהיה (עם קישור לקישור למצגות), ואחד לקורס שיהיה על התקציב העירוני (של תל-אביב כמובן). למה אין כאלו בירושלים?

וכאן הקליפ מההפגנה (תודה לירושלים חופשיה)

2 תגובות:

  1. והם מהווים כ-20% מהנכנסים אם אני לא טועה.

    השבמחק
  2. לא בדקתי את האחוז שלהם מהנכנסים - אבל אם אתה אומר..

    השבמחק