יום שני, 8 בפברואר 2010

הרפורמה בתכנון - אז מה היה לנו שם?


הרפורמה בתכנון עברה כהחלטת ממשלה. אני לא משפטן, אבל אני משער שיש עוד ערכאה אחת או שתיים שאפשר להשפיע בהן, ואז העניין יתחיל להתגלגל.

אז מה היה לנו שם:

מעבירים הרבה סמכויות לוועדה המקומית, והיא צריכה לעבור לצורך העניין הסמכה. המחוזית (בתום תקופת מעבר) תדון רק בתכניות כוללניות (ליישוב שלם), תכניות ברמה הלאומית, מתקנים בטחוניים ועוד - הכל חוץ מתכניות בתוך הערים, שהן רוב הבנייה בישראל. רוב הבנייה לא תגיע למחוזית, אבל אם המחוזית דנה בתכנית הכוללנית, היא כן מקבלת השפעה על המדיניות בתוך העיר.

הוועדות המחוזיות (וגם המועצה הארצית) יחוייבו להקים וועדות משנה לכל מיני נושאים (בשם הייעול) שלא יהיו כפופות למוסד התכנון שבמסגרתו הן פועלות. בנוסף לכך תבוטל האפשרות להעלאת נושא מוועדת משנה למליאה. צריך להסביר את גודל העיוות? חברי "וועדת משנה  לפרויקטים מחוזיים - תוכניות מפורטות גדולות  ביוזמה  ממשלתית לרבות תוכניות למגורים" יוכלו לקבוע בעצמם לגבי "פרוייקטים מחוזיים", ולחבר וועדת המשנה לא תהיה סמכות להעלות את הנושא למליאת הוועדה המחוזית שבמסגרתה פועלת וועדת המשנה המוזרה הזו. מה משני בוועדות המשנה האלו? זה עוד מסלול עוקף תכנון.

הלאה: ערר על החלטות הוועדה המחוזית? הצחקתם. רק על תכניות מתאר כוללניות, ורק אם אתם שייכים ל-"רשימה מוגבלת של גורמים הרשאים להגיש ערר"

הועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים תפורק, ושימו לב: "הסמכויות והערכים התכנוניים בעניין  השמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים, יועברו ויוטמעו במסגרת מוסדות התכנון והתכניות" כן - מוסדות התכנון והתכניות הם האחראים החדשים על שמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים. במיוחד התכניות...

"ביטול הדרגתי של רובד תכניות המתאר המחוזיות". אוקיי - בדיוק סיימנו סבב של עדכון תכניות המיתאר המחוזיות בכל המחוזות - וכנראה שזה הזמן להכריז על ביטולן. מה הרעיון? שתכניות המיתאר הרשותיות (כוללניות) יתפסו את מקומן של המחוזיות. מחפשים את ההגיון? גם אני. אבל תחשבו שלדוגמה במחוז ירושלים - מועצה אזורית מטה יהודה תערוך את התכנון שלה ללא שום התחשבות בבית-שמש או בירושלים.

הלאה (זה ארוך...) לוועדות המקומיות יצטרפו שלושה נציגי ציבור, שמתוכם אחד "הבקיא בענייני הגנת הסביבה". זה הנוסח. מיהו בקיא? אנחנו נראה בדיוק מי בקיא ומי לא... הבקרה על התנהלות הוועדות המקומיות שקיבלו פתאום הרבה מאוד כוח, נתונה בעיקר בידי שר הפנים, שמוסמך גם להעביר את תפקידי הוועדה המקומית לוועדה למילוי תפקידי ועדות מקומיות. מה זה?

לוחות הזמנים הם בהחלט מדהימים. 16 חודשים לתכנית מיתאר ארצית נושאית. אחד הסעיפים המעניינים: "תוטל חובה על מוסדות התכנון המחוזיים והארציים להסתייע ביועצים מקצועיים חיצוניים".

מי מממן את כל הסיפור? לא קל לעמוד בלוחות זמנים כאלו. הציבור כמובן! "לצורך  מימון  פעולתם של מוסדות התכנון  ורשויות הרישוי  תיקבע סמכות ויותקנו תקנות להטלת  אגרות על  הגשת  תכניות, היתרי בניה ועררים" כדאי להפנות את האצבע אל האבסורד: האיש הקטן שרוצה לסגור את אותה מרפסת מפורסמת, צריך פתאום לממן את מנגנון הייעול

נקודת אור: הפיצויים יהיו הגיוניים (נמוכים) יותר, ולא יינתנו פיצויים על ציפיות.

אה - הרפורמה גם דואגת לפתרונות דיור ממשלתיים - למשרד הפנים.


ולמי שהגיע עד כאן - עוד החלטת ממשלה - על דוח מבקר המדינה. הממשלה מחליטה שהרפורמה היא בעצם מענה לטענות של המבקר. העניין הוא שהמבקר טען בעיקר נגד אוזלת ידן של הרשויות המקומיות בתכנון (למשל כאן), והמליץ לרכז את התכנון המקומי במינהל התכנון. רק שהרפורמה דווקא מעבירה את הסמכות לרשות המקומית...

תגובה 1:

  1. א. פוסט מצוין.
    ב. לא הייתי מכנה אותן ערכאות- אבל הרפורמה צריכה לעבור את המסלול הפתלתל של החקיקה, שלוש הקריאות, ושלל דיוני הועדה. אין ספק שיש עוד מרחב רב לתמרון, לטוב ולרע.
    ג. השאלה הגדולה היא מי הגאון שמפיק פנינים שכאלה. מי שאמון על הכנת הצעות חוק של הממשלה הם עובדי ציבור. אני באמת מתקשה להבין איך מהפוזיציה הזו יצאה מפלצת כזו. הרי כל "כרישי הנדלן" נטולי האחריות התכנונית עדיין לא התעלקו על חברי הכנסת עם גדודי הלוביסטים- איך קרה שנקודת המוצא היא כל כך מעוותת?

    השבמחק