יום שישי, 26 בפברואר 2010

דיור בהישג יד אבל לא באקירוב

כל כך הרבה נאמר על דיור בהישג יד. דניאל גת כתב ב"מרחב" לפני כמה ימים שדיור בהישג יד במגדלי אקירוב בתל-אביב הוא שימוש הזוי בכספי המיסים. יש משהו נכון וטבעי בקריאה למי שרוצה לגור במרכז: שלם כסף! או שתתפשר על משהו. כבר בשנת 1973 היו בתל-אביב כאלו שהעדיפו לגור בארון עם ארבעה אנשים ולא לשלם 550 על דירת חדר וחצי, כל עוד היא בפינת רחוב מזא"ה (ורחוב למה). דרך אגב 550 לירות של אז הן בערך 2,600 ש"ח של היום - מחיר סביר לדירת חדר וחצי בתל-אביב.

חזרה לענייננו: אני מסכים שלבקש את המוצר היקר ביותר בחנות במחיר מסובסד זה חצוף, אבל דיור במרכז הוא לא סתם מוצר יקר (דניאל גת משווה אותו למרצדס, רולקס וארוחה במסעדה יקרה), אלא גם אמצעי לפיתוח המרכז, לצמצום פערים ומוביליות חברתית, לצדק מרחבי... חשוב שמי שרוצה יוכל להיחשף למרכז ולתרום לפיתוחו, אבל חשוב גם לשמור על תמחור סביר של המגורים. עושים את זה דרך המערך היפה הקרוי מטרופולין. הרעיון, שכולכם כמובן מכירים, הוא שיגורו בחוץ (לא מעבר להררי חושך - איפושהו בין צור הדסה למעלה אדומים) ויפעלו בפנים. מיליוני אנשים בישראל יודעים את זה היטב. 

אז מה הבעייה? יש כמה כשלים. החשוב בהם הוא התחבורה. 

הרעיון במטרופולין הוא שתוכלו להגיע ביעילות (=מהירות) מהבית למוקדי הפעילות. אם אנשים צריכים לגור במרכז העיר כדי להגיע בזמן לעבודה, הכל קורס. במנהטן מתגוררים בסה"כ פי 4 תושבים מאשר בת"א (על שטח דומה), אבל בכל בוקר נכנסים לאי הקטן הזה עוד 2.3 מיליון עובדים. רובם לא מגיעים ברכב פרטי. בישראל כשלאדם אין רכב הוא יודע שבשביל להגיע בשעה סבירה לעבודה במרכז העיר הוא צריך לצאת מהבית בפרבר בשעה לא סבירה בעליל. אם לרכב אין לו כסף, וגם לא לדירה בעיר אז פשוט אין לו פתרון. בהקשר הזה כדאי לקרוא את מה שיוסי סעידוב כתב על כנס התחבורה עם אגד שהתקיים לא מזמן. ואם מישהו לא שמע - מערכת הסעת ההמונים של ירושלים תגיע לאחד ממרכזי התעסוקה. אריה שחר כבר לא יוכל לתקן את הבחנתו, אבל עדיין קשה לומר שהרכבת תשרת היטב את מי שמחפש תחבורה יעילה למרכזי התעסוקה הגדולים בעיר (גבעת שאול, הר חוצבים, גבעת רם, הר הצופים - את כולם הרכבת מפספסת). מצד שני - היא לפחות נוסעת
אז עכשיו נשאלת השאלה - דיור בהישג יד, תחבורה, או שניהם? ברור ששניהם. תחבורה כדי לקיים את המטרופולין, ודיור בהישג יד כי העיר צריכה לעודד אוכלוסיות מסויימות, מאוד מסויימות, להתגורר במרכז או לפחות בעיר. דוגמה נדושה, אבל סטודנטים במרכז העיר ירושלים - זה דיור בהישג יד. העיר רצתה מרכז סטודנטיאלי ותוסס, והשיגה את זה דרך מגורים.

עוד מישהו שהגיב לדניאל גת הוא יהונתן הימן. דיון ער היה גם בתגובות. הקואליציה לדיור בהישג יד פנתה לניר ברקת עם הצעה - הם מפרטים אותה בבלוג, ומתייחסים בעיקר לתמהיל גדלים. מעניינת ההתייחסות של תכנית רחביה לעניין הזה - התכנית מגדירה תמהיל באזור ג' בלבד (מדרום לרחוב עזה), אבל לא ברחביה הישנה (יש תקנון וגם תשריט. להזכירכם - התכנית בהפקדה). עוד משהו קטן על ערים בנות השגה או שאינן כאלו היה בCNN. שם יצרו מדד מתוך שכר חציוני ומחיר דירה חציוני. אנחנו במכון ירושלים גם עשינו משהו דומה - אולי זה יגיע בקרוב לטור שלנו בעיתון. 


אמרו כבר המון דברים על התיאטרון הלאומי הבימה. בשבת זכיתי לראות את הפלא בעצמי. זה מאוד הזכיר לי את קניון פסגת זאב, שהדביקו לו את אחד הדברים האלה שמדביקים לקניונים. חבל.

המאבק בקריית יובל עולה דרגה עם מעצר הסטודנט שהוריד חוטי עירוב לא חוקיים (בינתיים הוא שוחרר).אבל שימו לב לזה - העירייה פרסמה שהיא מפרסמת מפה של העירוב החוקי. הנה ההודעה, אבל את המפה לא מצאתי. היא בטח בעיתונים של סוף השבוע.

אני הולך להחזיר את ילדיי המחופשים, הרטובים והמאושרים מבית הספר. שבת שלום ופורים שמח.

6 תגובות:

  1. מסכים עם כל מילה. רק להוסיף: הבעייתיות בטיעון של "רוצים לגור במרכז - שלמו כסף", הוא שבישראל אין אלטרנטיבות אורבניות סבירות בכלל, מחוץ למרכז. שאדם רוצה לגור בתל אביב ה"מרכזיות" שלה היא רק חלק מהעניין, חיים אורבניים גם משחקים תפקיד. ובהיבט הזה המצב שלנ באמת בקנטים, אם אנחנו מאמינים שחיים אורבניים הם המנוע לצמיחה התרבותית של המדינה.
    הפתרון לבעיות הדיור בתל אביב הוא עידוד מרכזים אורבניים אלטרנטיבים. 

    השבמחק
  2. אם אפשר לדעת איך נעשתה ההמרה של לירות משנות השבעים לשקלים של היום?

    השבמחק
  3. אליאב - צריך להבחין - אם אדם רוצה לגור במקום כלשהו - זה הגיוני שהוא ישלם על היתרונות שהוא מקבל. ואם אנחנו חושבים שחיים אורבניים הם המנוע לצמיחה תרבותית אז חשוב לפתח אפשרויות לחיים אורבניים בעוד מרכזים.

    אני 100% מסכים אתך שצריך מרכזים אורבניים, מכל מיני סיבות, אבל לדעתי מנוע תרבותי יכול להיות גם במודל של מרכז צפוף ואורבני ושוליים שבהם גרים הצרכנים של אותה תרבות.

    השבמחק
  4. אני רוצה להתייחס לאלטרנטיבות לאורבניות שאליאב ציין.
    מה?!?
    ירושלים היא לא אורבנית? חיפה? אפילו לטבריה, נהריה וקרית שמונה יש אופי עירוני. נכון, הוא אחר מאשר זה של ניו-יורק אבל יש בו גם ניחוח מקומי.
    כמובן שההתייחסות היא קטנונית במקצת וסמנטית - הרי אנחנו בהסכמה לגבי התפיסה של איכות חיים עירונית והדרכים להגיע אליהן. בזאת אין לנו מחלוקת ואני בטוח שלאט לאט תפיסות של עירוב שימושים (וגם אוכלוסיות בהקשר לפוסט זה), פיזורם, עיצובם והנגשתם - בהתאם לדוגמאות שאתה מביא בבלוג המצויין שלך - יביאו לשיפור המרקמים העירוניים בישראל.

    השבמחק
  5. בירושלים יש כמה ערים, חלק מהן אורבניות מאוד, וחלק הן פשוט פרברים, שגם לזה, כאמור, יש מקום במערך הכללי.

    השבמחק