יום שישי, 2 באפריל 2010

טרי וזול

עכשיו ראיתי בסופר משהו שכבר שנים אני מצפה לו. שקיות ניילון עם ידיות (בגליל - ליד הירקות). עכשיו נשאר רק למסות את השקיות האלו ב-5 אגורות.

לפני שבוע ננעלה בריו הועידה החמישית של הפורום האורבני העולמי של האו"ם. יכול להיות שלעיתונות בארץ זה כמעט שלא הגיע (הארץ פרסמו משהו מתומצת מהגרדיאן) כי זה כביכול לא נוגע לנו: סלאמס מצד אחד, ומגה-ערים מצד שני - והרי אצלנו אין לא את אלו ולא את אלו.

הנושא של הדוח הנוכחי (בשביל הדוח המלא צריך כרגע לשלם, אבל יש אוסף תקצירים של הפרקים) היה "גישור על הפער העירוני", ומנגד - שלילת "הזכות לעיר", כלומר הדרה של קבוצות מהיתרונות של החיים העירוניים. כשמנסחים את זה ככה זה כבר נשמע קצת יותר רלוונטי לישראל...

"מגה-ערים" (mega-regions, urban corridors and city-regions - ובהגדרה איזורים מטרופוליניים רציפים בהם מתגוררים יותר מ-20 מיליון תושבים), הן צורה עירונית ההולכת ומתפתחת במהירות. לטענת כותבי הדוח, ב-40 המגה-ערים הגדולות בעולם מתגוררים פחות מ-18% מאוכלוסיית העולם, אך הן אחראיות ל-66% מהפעילות הכלכלית (טוקיו לבדה אחראית על כ-2% מהתוצר הגולמי העולמי!), ול-85% מהחדשנות הטכנולוגית והמדעית. הסכנה עליה מצביע הדוח היא לא העוני (זה לא ייחודי למגה-ערים) אלא שבירת ההיררכיה העירונית, ויצירת מרכז משמעותי יחיד במדינה או באזור - דבר הגורם להדרה כלכלית וחברתית של תושבים באזורים אחרים של המדינה (על שמירת שטחים פתוחים בין הערים המתחברות כנראה שכבר לא מדברים...).

מתיחת 1 באפריל של ג'ימייל הייתה נחמדה, אבל מי שמשתמש באנליטיקס קיבל גם את זה.

ומרכז העיר בחול המועד!!

שבת שלום

3 תגובות:

  1. מה עם מרכז העיר בחול המועד?
    ערן טרבלסי.

    השבמחק
  2. מרכז העיר פשוט היה כל כך חי. הוא היה תיירותי ביחד עם מקומי, הומה במרכז של המרכז, אבל אינטימי וכמעט שקט בנחלאות. שוק בצלאל (יריד האמנויות) היה מקסים, והמדרכות של רחוב יפו מעולם לא נראו מזמינות כל כך. בקיצור - היה כיף. אל תפספסו את מה שעמית כתב על זה.

    השבמחק
  3. לצערי לא זכיתי לחזות בכך, מסיבות שאינן תלויות בי.
    ערן טרבלסי.

    השבמחק