יום רביעי, 16 בפברואר 2011

מפה או מבט רחוב

מי שמכיר אותי יודע שאני פריק של מפות, לכן אל תאמינו לי כשאני אומר שמפות הן כלי נפלא.


רוב האנשים כנראה מעדיפים משהו קרוב יותר למציאות - אולי בגלל זה כשגוגל רוצים להביא את street view לארץ, זה מגיע לועדת שרים (ואפילו לתקשורת - אמנם במדור רכב...).

אחד הדברים שמייחדים את גוגל זה שהשרותים שלהם ברובם פתוחים לשימוש דרך API. אל תצפו להסבר מלומד, כי אני לא מתכנת, אבל העיקרון הוא שמי שרוצה לפתח אפליקציה מקבל "מפתח", ויכול לשאוב את האינפורמציה של גוגל ולהשתמש בה. במקרה של המפות מדובר בתצלום הלווין ובשכבות הרקע - רחובות, פארקים, בינוי וכולי.

משתמשים בזה הרבה לפיתוח אפליקציות למידע על תחבורה ציבורית - למשל NextBus, ששואבת נתוני GPS של אוטובוסים (כן, פותחים אותם לציבור - כתבתי על זה משהו כבר) וממקמת אותם על המפה. למשל החשמלית של פורטלנד. אם אתם לא רואים כלום בארה"ב (אולי כי לילה שם), נסו את סידני:


אפליקציות אחרות הן למשל רעידות אדמה בשבוע האחרון, או אתרי מורשת עולמית בסיכון. בכולם אתם יכולים לנסות להתמקד בישראל ולהדליק את "שכבת" הרחובות ו... נאדה. אין כלום.

יש רחובות בכל המדינות הסובבות אותנו, וגם קצת הלאה - באיראן, עיראק, טורקיה, כל צפון אפריקה... חיפשתי הרבה ומצאתי עוד מדינה אחת שבה אין אינפורמציה - אינדונזיה. אפילו בפוסט של גוגל על מפות ליום האהבה ישראל במקרה מופיעה - כחור שחור.

איך זה קורה? ובכן, המידע מגיע אל גוגל מחברת מפה, ולפי מה שאני הבנתי ההסכם איתם אינו מתיר לגוגל לאפשר הטמעה של המידע באפליקציות. כל כך פשוט... זו גם כנראה הסיבה שאי אפשר להפעיל בישראל את map maker - כלי למיפוי אינטראקטיבי על-ידי הגולשים (לשם השוואה הנה אספהאן - כן, באיראן. שימו לב שכלי המיפוי האינטראקטיבי דלוקים). לשם ההוגנות צריך לציין שה-map maker לא פועל ברוב אירופה, ארה"ב, סין ועוד - כך ששם אנחנו "בחברה טובה" (אבל אצלם, כאמור, אפשר להטמיע את המפות באפליקציות דרך API)

אבל למה זה קורה? אז ככה: מפה מוכרת את המידע הזה להטמעה באתרים, בכסף רב. תמצאו את המידע שלהם גם במפות של דפי זהב, ymap, ועוד רבים. והחברה פשוט לא רוצה להתחרות בעצמה. מבחינתם הם צודקים, אבל הבעיה היא לא חברת מפה עצמה - הבעיה היא שבפועל הם מונופול (לא לגמרי - בדקו את המפות באתר העיר העתיקה החדש של הרשות לפיתוח ירושלים - שם זה סיסטמטיקס). אבל זה לא חייב להיות ככה - המרכז למיפוי ישראל צריך לדאוג שתהיה שם תחרות חופשית, או פשוט לשחרר את האינפורמציה הזו לגוגל בעצמו.

זה הרבה יותר חשוב מ-street view, למרות שגם שם יש משהו:


11 תגובות:

  1. באתר מסיבות בטחוניות יש מפתרבות שמשתמשת במידע מOpenStreetMap.org
    http://www.jerusalemite.org/map/streetmap.php

    השבמחק
  2. ה street view עושה עבודה חלקית בלבד. אתה צריך לבוא לבדוק בעצמך כדי לדעת. אנחנו מחכים

    השבמחק
  3. גם עבודה חלקית זה משהו :-)

    השבמחק
  4. מאותה סיבה בדיוק גם בשירות אפליקציות של נוקיה המפה והניווט בישראל, שנפרשים על כל העולם - לא נגישים! חבל שהתסכול על כך נשאר בפורמים הפנימיים ולא עולה לדיון ציבורי על הפגיעה בשיתוף מידע והנגשתו.

    השבמחק
  5. חברת gisrael אמונה על המידע הגאורגרפי (לדעתי היא חברת בת של מפה או משהוא כזה). ישנו איזה שהוא חוזה בין gisrael וגוגל וזה אחד מהמקרים בהם הDont do evil של גוגל - לא מחזיק מים.
    בתור מפתח במובייל ובצד שרת הapi באמת חסר.

    השבמחק
  6. ה-do no evil עובד בכל המדינות בעולם למעט אינדונזיה וישראל (ואולי עוד כמה) ופתאום כאן זה לא מחזיק מים? אני חושב שהבעייה היא דווקא איפושהו בין חברת מפה (gisrael) לרגולטור (המדינה, שאחראית על מניעת מונופולים וכשלי שוק), ולא בגוגל.

    שימו לב - סטריט וויו עולה לדיון ציבורי בממשל פתוח. עכשיו הזמן להעלות את כל הטענות הללו למקום בו מקבלי ההחלטות נמצאים.

    השבמחק
  7. יאיר, הדברים שכתבת לא נכונים!
    בתור מפתח אתרי מפות רבים ללקוחות בחו"ל, אני יכול להגיד לך בוודאות שזה עולה כסף והרבה מאוד כסף לשנה!!

    הרבה אנשים כמוך טועים וכותבים שהAPI חינמי וכמה גוגל נחמדים וכו', אבל כאשר אתה מתחיל לפתח אפליקציה שדרושת לדוגמה geocode, אתה שם לב שאתה צריך לשלם לרישיון של Google Maps API Premier

    בדר"כ, האפליקציות "המגבינות" שאתה מתאר, דורשות רישיון כזה וזה לא זול בכלל!

    עוד מידע בכתובת:
    http://www.google.com/enterprise/earthmaps/maps_features.html

    תקרא קצת בפורומים (כמובן בעולם ולא בארץ) על הרבה מאוד תלונות של אנשים בנוגע לתשלום היקר..

    השבמחק
  8. אנונימי - כמה עולה הפרמייר?

    כמי שמפתח חובב בתחום המיפוי, בהקשרים חינוכיים, אני יכול להעיד שכמה יישומים, תקועים אצלי משום החוסר במפה מפורטת טובה.

    כל ההצעות של וויז, אופן סטריט וכו עדיין לא נותנות מפה מפורטת כמו של גוגל, למשל למתאר של בניינים.

    מאוד אשמח להצטרף ליוזמה לביטול המונופול. זה פשוט
    מקומם שמדינה שמסוגלת לירט טילים לא נמצאת על גוגל מפות עם מפה. והיא כמעט היחידה בעולם שלא.

    השבמחק