יום ראשון, 17 באפריל 2011

שיכוני קבריני-גרין

Cabrini Green 1230 N Burling Demolition

המון נכתב על שיכוני קבריני-גרין בשיקגו, שנבנו החל משנת 1942 במסגרת מה שכּונה אז "התחדשות עירונית" (urban renewal), ונהרסו החל מסוף שנות ה-1990, אחרי שהמצב בהם הפך לבלתי נסבל מבחינת האלימות. בתקופת השיא התגוררו בפרוייקט 15,000 תושבים. השיכונים האלו והריסתם הם סמל לחשיבה הישנה (השיכונים הציבוריים הגדולים), לכשלון שלה, ואולי גם להודאה בכשלון ולנסיון לעשות משהו אחר.

בימים אלו יורד הבניין האחרון. הסמל מאוד משמעותי, ולכן הייתה מסיבת פרידה, ופרוייקט שהוא סוג מיצג אמנותי - קטעים שנכתבו על ידי ילדים שמתגוררים או לומדים בפרוייקט או בסמוך, "תורגמו" לרצפים של הבהובי אור שתוכנתו במנורות לד נשתלו בדירות בבניין ומהבהבים עד תום ההריסה (ככה זה נראה לפני שהתחילו להרוס).

שיקגו נמצאת מאז שנת 2000 בתכנית התחדשות ענקית שראשיתה בחזון של ראש העיר ריצ'רד מ' דיילי, ובהסכם מימון עם הרשות הפדרלית לדיור HUD (שלקחה את השליטה על הרשות העירונית לדיור לאחר קריסתה). התכנית כוללת הרס של פרוייקטים כמו קבריני-גרין, פינוי של התושבים לשכונות מעורבות, בנייה מחדש וניהול של כמה עשרות אלפי נכסים המשמשים לדיור ציבורי מסוגים שונים. הרשות העירונית CHA מנהלת את התכנית השאפתנית הזו.

חבל שכאן הדיור הציבורי הולך מדחי אל דחי. אולי במקום לבנות עוד כבישים וחנייה ולחשוב שגילינו את אמריקה, ננסה ללמוד משהו מאמריקה על דיור ציבורי - למשל שלא תמיד אפשר להסתמך על השוק הפרטי שיזיז דברים...

(התמונה של Zol87 בפליקר)

מחר ערב פסח. מה נשתנה? חג שמח לכולכם! 

תגובה 1:

  1. אותה התחדשות עירונית בשיקגו בשנות ה-40 שירתה את דור הבייבי בום שבא קצת אחריה. אמנם הבניים לא נבנו בסטנדרטים הגבוהים ביותר, לכן גם מצבם לא נשמר היטב לאורך השנים. אותה חשיבה ישנה של מבנים ציבוריים גדולים לא באמת שירתה נאמנות את הציבור שגם במבנים אלו וכמו כן תרמה לאלימות הרבה לאורך השנים.

    השבמחק