יום ראשון, 5 ביוני 2011

תכניות ישנות

תכניות ישנות הן רעה חולה. תשאלו את המתכננים של רחביה, שהגיעו לשכונה כשתכנית ישנה מתירה שם תוספת קומה (ועוד אחת בהקלה) באופן גורף. משם הם היו צריכים להתחיל לעבוד - למשל על נושא השימור.

תשאלו את מינהל קהילתי יובלים, שנלחם בבית משפט נגד יישום פתאומי של תכנית ישנה לצמודי קרקע במורדות לכיוון עין-כרם, שסיכלה תהליכי תכנון נוכחיים (וניצח).

חלק מהתכניות הללו פשוט לא מתאימות להיום. צריך היה לבטל או לשנות אותן.

לשם הבהרה - אין בעייה לבטל תכנית קיימת על-ידי תכנית חדשה, רק עניין פעוט עוצר את זה לגמרי - הפיצויים על אובדן הזכויות. עסקי אוויר - היום יש לי בניין ללא זכויות, מחר אני מאשר תכנית - ופתאום יש לי רכוש חדש (שלא קניתי) - זכויות בנייה - שצריך לפצות אותי בגין לקיחתן אם מתאשרת תכנית שמקטינה אותן. לא אלאה אתכם, אבל רק כדי לסבר את האוזן - אנשים כבר ביקשו וקבלו פיצוי אפילו בגין אובדן של זכויות צפויות - כלומר לא כאלו שהיו מוקנות להם על-פי תכנית, אלא כאלו שהיו לבניין ליד והיה להם יסוד סביר להניח שיינתנו גם להם... אתם מבינים ששום ועדה מחוזית לא מסתכנת באישור תכנית שלוקחת זכויות מוקנות.

במיוחד עכשיו, כשתהיה (אינשאללה) הרבה עבודה של תכנון והתחדשות בתוך מרקמים בנויים - חשוב להסדיר את היחס לתכניות מאושרות שכבר לא מתאימות למדיניות הנוכחית. זה בדיוק מה שדב חנין וניצן הורוביץ ניסו לעשות בהצעת חוק חדשה (קובץ וורד). הם הציעו שתכניות שאושרו לפני יותר משמונה שנים ועדיין לא מומשו, יעברו בחינה מחודשת לפני שיינתן לפיהן היתר בנייה, ותינתן הזדמנות לציבור לתת התייחסויות. לאור הבחינה המחודשת וההתייחסויות, מציעים חנין והורוביץ (ולא בפעם הראשונה - הנה הצעה כמעט זהה של אופיר פינס-פז מ-2008, והנה עוד אחת של חנין, פינס-פז והורוביץ (הכל בקבצי וורד)) שניתן יהיה לנייד זכויות, להתלות את התכנית, לשנות או לבטל אותה. מציעי החוק חשבו במיוחד על תכניות המתירות בנייה בשטחים פתוחים כמו פעם (מתחם שפיים געש למשל), אבל לדעתי זה לא פחות רלוונטי בערים. הנה ב-nrg.

אבל גם הפעם זה לא הלך. ועדת שרים לענייני חקיקה דחתה את זה. חבל שהחלטות הועדה באתר משרד ראש-הממשלה מעודכנות ללפני חודשיים, אבל לכשהאתר יעודכן - זה אמור להופיע כאן. בינתיים נסתפק בידיעה ב-nrg.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה