יום חמישי, 25 באוגוסט 2011

הר חומה ג


לא מזמן אושרה סופית התכנית של הר חומה שלב ג'. בואו נשים לרגע בצד את הבעייתיות של הר חומה מבחינה מדינית, ונסתכל על התכנון (כל המסמכים כאן). בכל זאת, מדובר ב-930 יחידות דיור (רק בשלב ג'). זה יותר מחצי ממספר היחידות באפרתה הסמוכה. 

טוב, דבר ראשון זה עירוב השימושים. כרגיל במקומותינו, ולא רק בשכונות פרבריות, המסחר מרוכז כולו במגרש אחד - מין מרכז מסחרי של שתי קומות עם ארקדה. אולי משהו שקצת דומה למרכז בגבעה הצרפתית, אבל פונה לשצ"פ. החנייה תת-קרקעית כמובן - שיהיה נוח להגיע עם הרכב... בנימה חיובית אני יכול להגיד לכם בתור הורה לילדים, שחזית מסחרית (=בית קפה) שפונה לשצ"פ (=גינה) זה מעולה. אייס קפה כשהילדים משחקים בדשא זה יותר מסתם אייס... 

יש עוד כמה מקומות ללכת אליהם ברגל, ויש גם איך. השכונה בנוייה על שדרה מרכזית אחת שמקשרת גינות קטנות, גני ילדים, והרבה בתי כנסת (תיכף אגיע לזה), ויש גם שביל אופניים. נראה לי שציפוף המגורים לאורך השדרה, במקום לפזר אותם בכל תחום התכנון, עשוי ליצור חוויה אינטנסיבית וטובה בשדרה. כאן המקום להזכיר שהתכנון הוא של רוזנפלד-ארנס, שברור שקטונתי מלשפוט אותם - אני בסה"כ מהרהר בקול רם. 

ההגיון של ריכוז הבינוי לאורך השדרה, ומבחינה טופוגרפית בראש השלוחה, אולי קשור גם לרצון לא להתקרב לדרך שאתם רואים בתצ"א צמודה לשכונה מדרום-מערב. מישהו מקוראינו שמעבר לשער הגיא מנחש? כן - זו גדר ההפרדה... 

עכשיו לעניין בתי הכנסת - אז נכון שהיתה התקוממות גדולה על זה שאין מספיק בתי כנסת בהר חומה, אבל מאז אושרו כמה. שימו לב - בשכונה החדשה, מתוך 10 מגרשים לצרכי ציבור, 7 מיועדים לבתי כנסת (חלק במשולב עם גן ילדים) ועוד אחד למקווה (במשולב עם מעון יום ומרכז רווחה). שני המגרשים הנותרים מיועדים לבית ספר יסודי ולרזרבה. לא ראיתי את הדיונים בפרוגרמה לשכונה, אבל זה בהחלט נראה שלכל יהודי יש בית כנסת להתפלל בו, ועוד יותר מאחד שכף רגלו לא תדרוך בו. מה זה?? אני בתור אדם חילוני באמת רצוי במקום כזה? (כן, אני מודע לעובדה שאמרו את זה קודם).


ועכשיו למה שקודם שמנו בצד - הרגישות המדינית. אני לא מתכוון לזה שבדיוק בזמן ביקור של מישהו אישרו את התכנית, אלא על היפרדות עתידית משכונות במזרח ירושלים. מי שתומך באופציה של היפרדות משכונות פלסטיניות (עמית כתב על זה יותר מפעם), צריך להבין שאי אפשר לשחרר את השכונות הללו אל המרחב סתם כך, אלא שצריך לתת להן קישור אל מרכזים אחרים כמו בית לחם. ולהרחיב את הר-חומה דרומה ומזרחה זה בדיוק להעמיק את הטריז בין בית-לחם (בית-סחור למעשה) לבין מזרח ירושלים. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה