יום שלישי, 22 בינואר 2008

צירים בטוחים לאופניים בירושלים




לפני כמה ימים נערך כנס "מתכננים אופניים בירושלים". כל הכבוד לאב"י על הארגון, ועל הבאת שר התחבורה, חברי כנסת, מתכנן המחוז ועוד רבים. הערה קטנה בהמשך.

במהלך הכנס עלה בי מחדש הרעיון שעזבתי פעם (קצת כתבתי עליו לפני חודשיים כאן) - ליצור מפה של "צירים ידידותיים לאופניים" בירושלים - רחובות שאין בהם חניית רכבים, והם רחבים מספיק לעקיפה בטוחה אך לא רחבים מדי לנסיעה מטורפת של רכבים. הרעיון המקורי היה לפנות לעירייה שתיצור רשת של צירים כאלו. הרבה לפני שמממשים שבילי אופניים, אפשר להסביר לרוכבים איפה ניתן כבר היום לרכב בבטחון יחסי, ואיך הצירים הללו מתחברים לרשת שתוכל לקחת כל אחד מאיתנו אל הלימודים או העבודה ובחזרה. העירייה גם יכולה, אם זה חשוב לה, לפַנות קטעים בעייתיים מחנייה, וכך ליצור ציר "ידידותי" לרוכבים.

אני לא בטוח שלרעיון תהיה הרבה תמיכה - הרוכבים יאמרו שזה עלול להיות במקום שבילים, והעירייה מצידה אולי תעדיף לתכנן תכניות אב במשך שנים, ופתאום כאשר רוצים לממש - התכנית כבר לא ממש רלוונטית. כמו בשיר של קורין אלאל "אבל אז התגלתה מחלה בחיטה - היועץ כבר התחיל לפקפק..."

בקיצור - החלטתי לנסות ליצור בינתיים מפה כזו
אני לא אוכל לעשות את זה בעצמי, כי הרי אדם בתוך עצמו הוא גר, ואני מכיר רק את האזורים בהם אני רוכב. חשבתי להיעזר בכם - ציבור הגולשים הרוכבים. הכנתי מפה ראשונית - כאן, שכל אחד יכול להוסיף לה (נדמה לי שצריך חשבון ג'ימייל). רק ללחוץ על EDIT ואתם עוזרים ליצור לכולנו רשת כבישים בטוחה. אתם מוזמנים להעביר את הלינק לפוסט הזה (כאן) לכל רוכב שאתם מכירים - שיעזור לעדכן את המפה. בשלב שני נראה אם מישהו בעירייה רוצה להרים את הכפפה הזו.

לכל ציר שאתם מוסיפים ניתן להוסיף הערות - למה הוא נראה לכם בטוח או משהו מיוחד לשים לב אליו. אם אתם ממש רוצים אפשר לצרף גם תמונה, וחשוב יותר - לקבוע את הצבע. אם אתם לא בטוחים - תשאירו את הציר בכחול. לדעתי ירוק יכול אולי להיות לצירים נקיים ממכוניות (השביל בגן סאקר או מדרכה רחבה בכביש בזק). ודבר אחרון - אני מכוון לרשת עירונית של צירים ראשיים, כך שלא נראה לי רעיון טוב להוסיף רחובות שכונתיים קטנים.

אז לעבודה

ועכשיו הערה קטנה על הכנס

אז שוב כל הכבוד לאב"י וספציפית לישי פוקס.
אופניים על הרכבת - הייתה לי הרגשה שאת נציגת רכבת ישראל הביאו כדאי לנגח אותה, וברור היה שהיא לא תבשר על שינוי במדיניות. אבל למרבה ההפתעה - אותי היא שכנעה... פתאום היה לי כל-כך ברור שעדיף להשקיע מעט (יחסית - בהנגשת התחנות לאופניים, וסידורי חנייה בהן) לטובת ציבור ענק (של רוכבים לתחנה ומשם ממשיכים ברכבת), מאשר להשקיע המון (בקרונות, הנגשת הרציפים ועוד) לטובת ציבור קטן (של אלו שימשיכו באופניים על הרכבת).

7 תגובות:

  1. היי יאיר

    למרות שהמדובר הוא ברכיבה על הכביש אני יכול לומר שבאופן אישי אני מרגיש יחסית בטוח לרכוב מבקעה למרכז העיר דרך שלושה צירים 1.ציר דרך חברון(על המדרכה כמובן) שמשמש רוכבים רבים המגיעים גם משכונת גילה בגלל הטופוגרפיה הנוחה לכל אורכו של הציר ועקב המדרכה הרחבה (מלבד החניות שסומנו במדרכה מרחוב נעמי עד לצומת דוד רמז-אזור המעבדה). 2. דרך בית לחם. עד לפסי הרכבת(כניסה למתחם הרכבת) הרחוב תוכנן במיתון תנועה, מפסי הרכבת עד לצומת גן הפעמון זוהי סכנת נפשות כי הנהגים מאיצים שם אבל ישנה אפשרות לעלות למדרכה הרחבה או להתחבר לגן הפעמון דרך הרחובות לויד ג'ורג' או כרמיה ומגן הפעמון ניתן לעלות למרכז העיר דרך טלביה השקטה לאזור מרכז העיר(אמנם העלייה ברחוב ז'בוטינסקי אימתנית אך אין צורך לעלות את כולה ניתן לרכוב עד רחוב סוקולוב ומשם בין הרחובות הקטנים עד בית ראש הממשלה ואזור רחביה) 3. רחוב עמק רפאים עד החיבור לגן הפעמון ומשם באותה הדרך למרכז העיר- אמנם בעמק רםאים בשונה מדרך חברון אין מדרכות רחבות ובשונה מדרך בית לחם מיתון התנועה אינו מסייע לרוכבים בכביש בגלל עומסי התנועה אך זוהי גם אלטרנטיבה אפשרית.
    אגב מאזור גן הפעמון ניתן לעלות דרך משכנות שאננים וימין משה "השקטות" ולהמשיך דרך הגנים שמאחורי מלון המלך דוד עד לצומת ממילא-אגרון-שלמה המלך.

    אמנם לא ניתן לברוח מהעליות החדות אך מעשן המכוניות אני אכן מתחמק

    אגב אני מציע שתעביר לישי את ההצעה במייל בכדי שהוא יפרסם את אותה ואת המפה באתר הארגון.

    bike.jerusalem@gmail.com

    דודו

    השבמחק
  2. אגב את נציגת הרכבת לא הזמנו לשם הניגוח או הפרובוקציה אלא רצינו באמת לקבל מידע חדש בכל הנוגע לשילוב בין אופנים ורכבת וגם כמובן לקבל הסברים מדוע אין שילוב בין השניים כעת.

    אני חושב שכמו בהרבה מקרים אחרים יעל, כנציגת הרכבת, ספגה מהציבור את תגובתו בכל הנוגע למדיניות והתנהלות רכבת ישראל בכל הקשור לנושא האופניים בפרט ולמערך הרכבות בארץ בכלל.

    דודו

    השבמחק
  3. דודו - המון תודה על המידע. שאני אנסה להכניס את הצירים שתיארת למפה - מוכרח לציין שאני לא קולט בחטף את הדרכים שאתה מתאר כאן - או שאתה תעשה את זה (כל אחד יכול לערוך את המפה)?

    אשלח לישי עכשיו את הקישור - אני ממש מקווה שיצא מזה משהו!

    ובקשר ליעל מהרכבת - אני מתנצל על ההנחה שלי שהיא הוזמנה בתור "האיש הרע".

    השבמחק
  4. היי יאיר

    כדאי שתכניס אתה את הצירים, תוך כדי הניסיון כמעט וחיבלתי במפה.

    אחזור שוב על הצירים אנסה להיות בהיר.

    נקודת המוצא של כולם אזור דרום העיר גילה(לבאים מדרך חברון) , בקעה, תלפיות ארנונה, ארמון הנציב, קטמון.

    1. ציר דרך חברון -על המדרכה כמובן, במרבית הדרך היא רחבה ואין צורך לסכן את נפשנו במסלול המרוצים שמהווה הכביש הזה.החיסרון הוא במקטע מרחוב נעמי עד לצומת של תאטרון המעבדה שם הוסדרו חניות על המדרכות בשני צידי הכביש.

    2. ציר דרך בית לחם- התנועה בו סואנת פחות מדרך חברון ואף איטית יותר, בייחוד לאחר שיפוצו, הרחוב ממותן תנועה(עוד בראשיתו באזור תלפיות) עד למפגש עם פסי הרכבת ליד תחנת הדלק פז. מאזור פסי הרכבת ישנה אופציה להיכנס לרחובות כרמיה או לויד ג'ורג' (חוצים את עמק רפאים) ולהמשיך דרך אזור שכונת טלביה למרכז העיר. אופציה שנייה, להמשיך מפסי הרכבת ברחוב דרך בית לחם(על המדרכה, כי מפסי הרכבת עד לגן הפעמון זהו מסלול מרוצים) ומשם למרכז העיר דרך השכונות(לשעבר) ימין משה ומשכנות שאננים, גן בלומפילד(מאחורי מלון המלך דוד. משם דרך כביש הגישה לבית שמואל מגיעים לצומת רחוב אגרון ומלון מצודת דוד

    3. עמק רפאים ממותן התנועה והעמוס באופן תמידי, לרוב עוקפים את המכוניות וכאמור ניתן להמשיך למרכז העיר בשתי האופציות שציינתי מעלה דרך טלביה או דרך משכנות שאננים


    אגב יאיר אני מסכים באופן חלקי עם מסקנתך ההגיונית שעדיף להשקיע(פחות) בתשתיות לאופניים בכדי שאנשים יגיעו עימם לתחנת רכבת במקום העלויות הכרוכות בשינוי מפרטים פנימיים בתוך הקרונות. אבל כידוע בארצנו, אם נכוון לפתרון זה, לעולם לא יועלו אופניים לרכבת ישראל או לרכבת הקלה. אמנם ברכבת ישראל מבינים את חשש הרוכבים מפני גניבה ומציבים את מתקני החנייה ליד השומר. מנגד, להפקיר אופניים במתקן חנייה במרכז העיר ולעלות לרכבת הקלה יוביל לגניבת האופניים באופן וודאי.

    אגב רכבת ישראל קנתה לפני מספר שנים קרונות משומשים מסוג IC3 ששופצו והותאמו לרכבת ישראל, בכדי לתגבר את מערך הקרונות שלה. אם רכבת ישראל תחפש היטב אני סמוך ובבטוח שתוכל למצוא קרונות משומשים המתאימים לאופניים.

    כאמור ניתן לתרץ את אי קידום נושא האופניים ותלותו במשתנים רבים, הכל תלוי ברצון קובעי המדיניות

    השבמחק
  5. דודו - יישר כח! התחלתי להזין את הצירים שתיארת. תקן אותי או את הצירים אם טעיתי.

    השבמחק
  6. שלום לכולם
    מצטער על העיכוב בתגובה - יצאתי לחופשה קצרה שהשלג עזר לי למשוך אותה ליותר מזה
    ראשית תודה ליאיר הן על התגובות האוהדות על הכנס וכן על היוזמה.
    אנחנו נעלה את זה לאתר ולקישורים נוספים רלוונטים.
    רק שתי הערות
    דבר ראשון - להדגיש את מה שדודי אמר - מיכל זוסמן מהרכבת באה בשביל להציג מה כן נעשה, ולא בתור שק חבטות. אני חושב שגם בכנס עצמו הדברים הוצגו כך.
    השני - לגבי העלאת הרעיון של השבילים הבטוחים מול הגורמים בעירייה - אנחנו כרגע עובדים על תכנון וביצוע של שבילים "לפי הספר" כך שאני לא יודע אם זה הדבר שצריך לדחוף כרגע. אבל בתור רוכב אופניים עד שהדברים יקרו אני חושב שזה רעיון מצוין.
    יותר מזה, ככל שיותר רוכבים יתרכזו על ציר מסוים - הנהגים באותו ציר יתנהגו אחרת
    אז, המון בהצלחה לנו בהמשך
    אני חושב שקהילת רוכבים חיה ובועטת (מפדלת?) שמראה פעילות ומעורבות היא השלב האבולוציוני שקודם להפיכת העיר לידידותית לאופניים.

    השבמחק
  7. הי - המון תודה! רק למען הסר ספק - ברור שגם אני אעדיף שבילים אמיתיים... הרעיון התחיל אצלי כששבילים נראו ממש חלום רחוק, כאפשרות ראשונית וזולה למדידת הפוטנציאל להגדלת מספר הרוכבים. היום מספר הרוכבים כבר מאוד גדול, ושבילים נראים כחלום קרוב. אבל הרעיון עדיין נראה לי די רלוונטי :-)

    השבמחק