יום שני, 11 באוגוסט 2008

המדיניות לבלימת הפיתוח של האוצר

האוצר מתכנן להקפיא את הפיתוח במרכז הארץ - הנה כאן. שימו לב לטרמינולוגיה: התכנית לעצירת התנופה במרכז הארץ.

גושדניאל גת כתב על זה כאן. הוא מזכיר לנו שם כמה עובדות שנשכחו, כגון שמוסדות התכנון הם האמונים על התכנון המרחבי, ושהמדינה אחראית דווקא על תכנון התשתיות, המוסדות הציבוריים והתעסוקה - ושאולי כדאי שיעסקו בזה אם הם באמת רוצים לפזר את האוכלוסייה בפריפריה.

אז את מי חושבים אנשי האוצר להעביר לפריפריה? הרעיון הוא כמובן להעלות עוד יותר את מחירי הדיור במרכז, ובכך לצמצם את חופש הבחירה לאוכלוסייות החלשות מבחינה כלכלית, שייאלצו להעתיק את מגוריהם לפריפריה - רק שם יהיו דירות במחיר סביר. האם זה מזכיר לכם משהו אבל לא זוכרים מה? נסו את שנות ה-50. מדובר בטרנספר שקט של אנשי המעמד הנמוך והבינוני-נמוך לפריפריה, מחוסר ברירה. הטרנספר הזה יגדיל את מידת ההומוגניות של האוכלוסייה במרכז - יותר עשירים ופחות עניים, וגם בפריפריה (יותר עניים ופחות עשירים). העיקר שנפתח את הנגב והגליל.

האם חשבתם על אמצעי מדיניות קצת יותר חיוביים? כאלו שגם יעלו לכם קצת כסף? למשל בניית מגורי יוקרה בפריפריה על-ידי סבסוד ליזמים שיבנו בסטנדרט גבוה? האם המושג "דוגמה אישית" עלה בדיונים? האם נראה חברי כנסת עוברים לנגב ולגליל? אולי פקידים של האוצר? יש לי הרגשה שלא.

ומה עם ירושלים? האם היא מרכז או שוליים? יקר כאן בטירוף אבל האוכלוסייה ענייה. עיר בירה אבל פריפריה כלכלית. האם את העניים מ(מחוז)המרכז ידחפו (גם) לכאן? כנראה שכן. האם זה מה שירושלים צריכה? לא בטוח.

עמדתי האישית ידועה. לדעתי אין צורך "לחזק" את הפריפריה במספרים (אוכלוסייה) אלא באיכות חיים. נגישות ותחבורה, תעסוקה ושרותים הן מילות המפתח. לדחוף לשם אנשים מתוסכלים כי לא הצליחו לרכוש בית במרכז הארץ, זוהי מדיניות של יצירת המשבר החברתי הבא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה