יום שני, 7 במרץ 2011

מדיניות ביניים למושבות

ב-21 בפברואר הוצגה במקומית "מדיניות ביניים" לאזור המושבות, שאמורה להיות תקפה עד להשלמת תכנית האב שמכין משרדו של גובי קרטס עבור העירייה. ההגיון אומר שבתקופת הביניים רצוי להיות שמרנים, ולהמעיט ככל האפשר בשינויים בלתי הפיכים (בניינים שייהרסו בתקופה זו, לא יוכלו להיות מיועדים לשימור אחר-כך...). נראה שהקו המנחה כרגע הוא אכן שמרני (שימורי). אבל מסתבר שלא כולם ממש אוהבים את זה...

אחוזי הבנייה שמציעה מדיניות הביניים באמת נמוכים יחסית. הגבול העליון שלהם באזור "תוספת מתונה" (ב') הוא 150% בנייה, שזה בערך הגבול התחתון של אזור מגורים ב' בתכנית רחביה. הגבול העליון באזור "עיבוי וחידוש עירוני" (ג') הוא 180%, שגם זה דומה לגבול התחתון של רחביה באזור מגורים ג'. ובאזור "הגרעין ההיסטורי" מציע קרטס "אל געת" - כלומר לא להרוס כלום, ולא להוסיף זכויות (!). המסמך המלא בתוך סדר היום של המקומית (עמ' 2-3).

יש כאן שני דברים: הנסיון לתת למונח "מוטה שימור" - כפי שהתכנית הוגדרה מלכתחילה - משמעות מחמירה; והשמרנות של תקופת הביניים (כאמור). יכול גם להיות שהאחוזים הנמוכים הם נסיון טקטי להתחיל נמוך במטרה להתפשר איפושהו באמצע.

מסתבר שרוב חברי הוועדה המקומית לא היו ממש מרוצים מהנסיון הזה, ודרשו יותר זכויות בנייה. את הנימוקים של שוחרי ההתחדשות (חרדים + פלג, גבאי והרשקוביץ) נקרא כשיהיה פרוטוקול (נראה לי שזה יהיה כאן). בינתיים אפשר לקרוא את הפרטים כפי שמתארים אותם זאב ארד ושייקה אל עמי באתר המינהל הקהילתי גינות העיר.

עמדתו של המינהל הקהילתי מאוד ברורה - בעד שימור. אבל ממש לא נראה לי שהם מוּנעים מתפישה רומנטית, אלא מהבנה שהאופי הפיזי של האזור הוא אחד המפתחות המרכזיים להצלחתו מכל הבחינות, ושבנייה במנגנוני השוק החופשי הרגילים תיצור דירות שלא יהיו אופציה לצעירים, אלא בעיקר לתושבי חוץ. הדגל שהמינהל מרים עכשיו הוא נגד דירות הרפאים, והם מזמינים את כל מי שאכפת לו, להגיע היום לדיון במחוזית ב-11:30. כשיהיה סדר יום הוא יהיה כאן.

ודבר אחרון - מדיניות הביניים מציעה להכריז על 77, 78 בתקופת הביניים. לועדה המחוזית קשה להקפיא את התכנון באזור כלשהו בעיר עד שיגמרו את התכנית החדשה, בעיקר אם לא ברור כמה זמן ייקח לסיים אותה. כלי אחד שקיים בחוק הוא הכרזה לפי סעיפים 77, 78. לאחר שישנה הכרזה על הכנת תכנית (77), יש לועדה אפשרות לקבוע תנאים להוצאת היתרי בנייה (78), או במילים אחרות - לוודא שאנשים לא מנצלים את זמן הביניים ליצור מצבים בלתי הפיכים. ברחביה השתמשו בכלי הזה, אבל במושבות מדובר על תכנית אב, כלי תכנוני לא דמוקרטי בעליל, שבאמצעותו ניתן לתכנן שכונות שלמות ואין צורך אפילו להודיע על כך לציבור, כך שלא ברור לי איך זה יסתדר עם 77, 78.

עדכון:
רק עכשיו ראיתי את הכתבה במיינט, עם הבקשה לבחון מחדש את תכנית ספדי על רקע הסיפור של המושבות. לא ברור לי מה עניין שמיטה להר חרת - האם החרדים במועצה באמת חשבו שמהמושבות יצאו אלפי יחידות דיור? וגובי קרטס ניפץ להם את החזון? מי מתכנן את העיר הזו??

7 תגובות:

  1. סה"כ תיארת יפה
    אני יכול לומר כי לאחר הדיון הנוסף שהתקיים היום(בו נעשו מספר שינויים כגון בטבלת אחוזי וגובה הבנייה המוצעים), תכנית האב למושבות יצאה לדרך ומדיניות הביניים (בדומה לתכנית המתאר החדשה) קובעת מסמרות שלא ניתן לסטות מהן, אך מנגד תאפשר לתקנה בשלב הסופי כאשר יתחילו להגיע לדיון תכניות שיוכנו על סמך מדיניות זו ואז יחשפו גם חולשות תכנית האב.
    דודו
    לעניין סעיף 77-78, טרם הוחלט על הכרזה על סעיף ועל כך יהיה דיון נוסף במקומית ובמחוזית לאחר שתתקבל ההחלטה הסופית במחוזית על מדיניות הביניים.
    על אף כל הרעש והמהומה הן של החרדים והן מצד שותפיהם, הוחלט כי תהיה תכנית שהיא בהגדרתה מוטת שימור וזהו ההישג המשמעותי לעיר ולאזור.

    השבמחק
  2. תודה דודו.
    נדמה לי שההישג הוא גם של המינהל הקהילתי, שהשכיל לקדם את עמדתו בקרב חברי הועדה

    ושאלה לגבי 77-78 - איך אפשר להכריז 77-78 בתכנית שאינה סטטוטורית?

    השבמחק
  3. מה לחרדים ולתכנית מתאר למושבה? הם באמת חושבים שיש להם סיכוי להשיג שם משהו מהבנייה החדשה או סתם נהנים לעשות "דווקא" ולהרוס עוד אזור שמתפקד יפה בעיר ומושך קהל לא-חרדי?

    השבמחק
  4. אני לא חושב שהם "סתם נהנים להרוס". מדובר במאזני כוחות ובקלפי מיקוח - זו פוליטיקה, וחברי הוועדה הם כולם נבחרי ציבור עם אג'נדה.

    השבמחק
  5. יאיר
    אכן ניתן להכריז 77-78 על תכנית שאינה תב"ע ובמקרה זה תכנית אב, כי זו הודעה על הכנת תכנית, כל תכנית. היתרי בנייה ייאלצו להוציא בעתיד על סמך תב"עות שיאושרו וזאת על פי מדיניות הביניים או התכנית לכשתאושר, ועל כן ניתן לשלוט בהליך

    דודו

    השבמחק
  6. דודו - אני משער שבדקתם את זה משפטית, אבל לפי הבנתי את חוק התו"ב, "תכנית" פירושה תכנית לפי ההגדרות (פרק ג' - סע' 49-76) (תכנית מתאר ארצית, מחוזית, מקומית, מפורטת, מיוחדת, תכ' לשימור אתרים לפי התוספת הרביעית, תכנית לתשתיות לאומיות) ולא כל תכנית.

    הרבה הצלחה :-)

    השבמחק
  7. בכל מקרה יש כוונה להפוך את כל תכניות האב לשכונות לסטטוטוריות, וכך ייעשה או יש לומר נעשה לחתכנית האב למושבות, נפתח לה תיק תב"ע ומספרה 30003.
    דודו

    השבמחק