יום ראשון, 30 בספטמבר 2012

פארק המסילה דרום-מערב

סתם יום שבת (קשה למצוא כאלו בין החגים), רכבנו לסרט ברב חן. אבל איזה הבדל. איזה כיף. המקטע השלישי, הדרום-מערבי, של פארק המסילה עומד להיפתח.


בדרך חזרה החלטנו לרכב את כל השביל. עצרנו לבירה בקפה סמדר, וסיימנו בתחנת הרכבת. 

לפארק הזה יש פוטנציאל לתפור ביחד את כל דרום העיר - בקעה, המושבה הגרמנית, מקור חיים, קטמונים, ובע"ה גם את בית צפאפה. רמי לוי מעולם לא היה כה קרוב ללויד ג'ורג'.

באמת מגיע יישר כח לכל העושים בתכנון ובמלאכה - הרל"י, העירייה, מוריה, והמתכננים.

13 תגובות:

  1. מאחר וההליך התכנוני במקטע הזה משתף היטב את הציבור, הרי שלתושבים באזור מגיע קרדיט לא פחות, ובעיקר לוועד למען פארק המסילה - אלמלא פעולתו קובי ברטוב עוד היה סולל שם את כביש 34. כרגע המאבק הוא על קטע הפארק מהרב מכר דרומה - העירייה רוצה לסלול שם כביש לצד הפארק, המתכננים חושבים שזה יפגע מאד בפארק והתושבים מתנגדים מהרבה סיבות טובות. מלבד זאת יש גם מי שחושב שזה רעיון טוב להעביר את הקו המתוכנן של הרכבת הקלה בצמוד לפארק (מה שיפגע בעיקר במקטע הצר המקביל לעמק רפאים, שם הרכבת תבוא על חשבון הדשא).
    אבל כן - כך או אחרת - כבר עכשיו הפארק הזה, על כל בעיותיו - הוא שדרוג עצום באיכות החיים של כל תושבי האזור, ומקור גאווה בפני אורחים מן החוץ; ואסור לשכוח - עד בית צפאפה זו רק ההתחלה: שביל האופניים יגיע בעתיד עד לשיפולים המערביים של העיר, אחרי עין לבן, ומשם לפארק המטרופוליני סובב ירושלים.

    השבמחק
    תשובות
    1. 'פארק המסילה' הוא "הולילנד 2" בירושלים, - מעטים הנהנים על חשבון הרבים.

      במקום לפתור את בעיית התחבורה בדרום העיר ע"י שימוש בקטע מהגשר ועד לגן הפעמון לצורכי ניקוז הרכבים מהדרום ולהקל על העומס שברחובות בן זכאי ורפאים (כפי שהיה בתכנון הראשוני), הפכו את תושבי שכונuת גוננים, בית צפפה, בקעה והמושבה הגרמנית לגרים בפח אשפה גדול (דבר דומה קרה ברח' אגריפס).

      ההולך ברח' עמק רפאים יכול למנות בכל רגע נתון כ-4-6 אוטובוסים ובנוסף להם כ-2-3 משאיות וכ-20-30 מכוניות פרטיות נוסעים לאט - מפייחים, מזהמים, מרעישים ולעיתים צופרים.

      תארו לכם שכביש בגין היה פארק, וכביש עמק המצלבה לא היה נסלל (על פי דרישתו של יגאל ידין לשמר את נופו מחלונו) יש להניח ששכונות בית הכרם ורחביה היו כמחששה.

      נכון פארק המסילה הוא יפה - אבל לא פרקטי, מסלול ההליכה על המסילה - עקום ולבעלי שלד רגיש לא מומלץ ללכת בו - העקמומיות פוגעת בשלד ובעיקר באגן, לכן תמצא רבים מהולכי רגל (בעיקר קשישים ומלוויהם) הולכים במסלול האופניים שהוא צר מדי, ולא פעם יש תקלות בין רוכבי האופנים להולכי הרגל, החל משעת החשכה אשה לא תעז ללכת בה. במיוחד מצומת ארנים דרומה.

      בתכנון מושכל ניתן היה לשלב גם פתרון תחבורתי וגם שדרות יפות בשני כיוונים מנוגדים. (רוחב של המסילה + הרוחב של רח' עמק רפאים מאפשרים 3 מסלולים בכל כיוון, מסלול נפרד לרכב, לאופניים ולהולכי רגל, כבסין).

      כיום רח' עמק רפאים כשמו כן הוא, רק שהרפאים הם אנחנו המסוממים מהפיח, הזוהמה והרעש – מחששה באדיבות העיריה.

      איך גבעת הולילנד הפכה "הולילנד" אנחנו יודעים היום, איך הפך נתיב תחבורה חשוב ל'פארק' שרובו עזוב - עדיין איננו יודעים.

      מחק
  2. נראה ונשמע מצוין. טוב לשמוע על יזמות כאלה שעולות מלמטה, מהציבור, והופכות למציאות לנגד עינינו.

    עמוס - הרעיון של הרכבת הקלה לצד הפארק, גם על חשבון דשא, דווקא נשמע לי נהדר.
    בשאר הדברים אני איתך.

    השבמחק
  3. עמוס, יובל - תודה.

    עמוס - אני מסכים שלועד התושבים למען פארק המסילה מגיע המון קרדיט. בטוח שיותר מאשר לח"מ.

    לגבי ההמשך לפארק המטרופוליני - זה חשוב ויפה, אבל העיקר הוא לדעתי החיבור למרכז העיר, ובגלל זה חשוב שיהיה גם המשך מתחנת הרכבת לכיוון ממילא (כמו שאכן מתוכנן - אפשר לראות בדוח האחרון של החלה"ט (זהירות PDF))

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק. אישית אני מבכר את הרעיון של אופניים ככלי תחבורה עירוני על השימוש בהם כספורט אתגרי של סופי שבוע (אם כי גם זה נחמד).

      מחק
    2. בדו"ח שצירפת החיבור לכיוון ממילא הוא בשלב "רעיוני" - אפילו עדיין לא מתוכנן; כזה גם השביל ברחוב יפו מהשוק מזרחה - משיהו החליט שהשביל ייגמר שם, אבסורדי ככל שזה נשמע - ומשם והלאה צריך לחכות עוד שנים עד שיגיע לביצוע. בינתיים משתלבים עם הולכי הרגל והרכבת הקלה.

      מחק
  4. אכן יופי של פרוייקט.
    אבל החיבור המתוכנן באזור גן החיות לפארק המטרופוליני כולל הכרזה של גן לאומי על אדמות בבעלות של תושבי אל-ולאג'ה.
    תוך כמה חודשים תושלם הבניה של גדר ההפרדה על אדמות הכפר והם ינותקו מכ-1000 דונם של מטעי זיתים ושטחים אחרים 0כולל מעיין עין חנייה). פארק המסילה אמור להגיע ממש עד לאדמות הללו, הרלי והעירייה כבר מכינים תכניות מפורטות לפתח את השטח ולמשוך אליו אלפי ירושלמים שיחגגו בפיקניקים על האדמה שנלקחה מבעליה.

    לעוד מידע ולהצטרפות לפעולה לתמיכה בכפר ראו את הבלוג החדש
    ndsofwalaja.wordpress.com/

    השבמחק
  5. הדוח של החלה"ט די מדכא.. זאת אומרת, יפה שיש תכניות לסלילת שבילי אופניים בירושלים וכו', אבל קשה לקרוא למה שמתוכנן "רשת". ומתי כל זה יתגשם? בינתיים אפילו בגבעה הצרפתית טרם הסתיימה כריית תעלות האופניים, וזה נמשך כבר יותר משנתיים.

    השבמחק
  6. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  7. הי יאיר, שמי אוריאל ונפגשנו לפני כמה שנים אצל השר מיכאל איתן.
    לא מצאתי דרך ליצור אתך קשר אז אני מגיב כאן בתקווה שיגיע אליך.
    נתקלתי במפגש של אדריכלים בהקשר של ירושלים וישר קפצת לי לראש:
    https://www.facebook.com/events/168083780052754/
    אולי כדאי לך להגיע ולאתגר / להציע.
    יום טוב,
    אוריאל

    השבמחק