יום שני, 28 ביולי 2008

עיר ואם


תכנית מד/2020, מתוך האתר של ממ"י

המועצה הארצית החליטה לעכב את התפתחות העיר מודיעין (כאן) כדי לא לחבל בלוד, רמלה וירושלים. את בית-שמש כבר לא מזכירים, אם כי לא קראתי את ההחלטה המקורית - אשמח אם מישהו מהקוראים יפנה אותי לישיבת המועצה (מספיק תאריך). הרעיון ברור - הקמת העיר מודיעין יצרה אלטרנטיבה שסחבה מרמלה, לוד ובית-שמש את האליטה שהייתה שם, או ששקלה להגיע, והשאירה את הערים הללו להתבשל במיץ של הבעיות של עצמן. קצת מזכיר את הקפיצה לגבעה הבאה עם תכנית ספדי.

מחקרי-נגד מנסים לבדוק כמה מהגרים למודיעין מכל מיני ישובים. מסתבר שרק 5% מעוזבי רמלה עוברים למודיעין, ורק 6% מעוזבי לוד. יופי. אין כמו קצת סטטיסטיקה כדי להוכיח כל דבר. יפה שואל הכותב אם כל העוזבים של כל הישובים הנספרים על-ידי המחקר לא יכולים היו להגיע לרמלה או ללוד במקום למודיעין. ברור שכן. נראה לי שיש עוד כמה בעיות בטיעון, אבל בקיצור - אף אחד לא יודע לאן היו מגיעים המהגרים שהגיעו בסופו של דבר למודיעין, אלמלא היא הוקמה. אולי לרמלה, אולי ללוד, אולי לבית-שמש, שאז עוד לא חלמה להפוך לעיר חרדית. אולי היו נשארים בירושלים.

אז יפה שהחליטו לעצור את סיבוב הגלגל - גם אם לא להחזיר אותו לאחור. אבל מה הלאה? לדעתי הרכבת המהירה לירושלים דרך מודיעין, תחזק את הקשר בין השתיים, ותאפשר לאנשים להתגורר במודיעין ולעבוד בירושלים. אתם יודעים שלדעתי זה טוב, אבל למי שבחרדה מהגירה המונית למודיעין, כדאי להזכיר שאמנם מירושלים הרכבת נוסעת למודיעין, אבל משם היא ממשיכה לתל-אביב. כך שהיתרון היחסי של מודיעין כמקום באמצע - קצת יצטמצם, או במילים אחרות - מי שעובד בתל-אביב יוכל להמשיך לגור בירושלים. לגבי רמלה ולוד - אני לא מספיק מכיר את המצב והתכניות כדי לומר אם יש לערים הללו סיכוי להשתקם ומה התנאים כדי שזה יקרה.

ובעניין דומה

עיר ערבית חדשה - זה אותו סיפור? קופצים מהבעיות במקום לפתור אותן? או שסוף-סוף מישהו עושה משהו עם המידרג היישובי המעוות במגזר הערבי.

2 תגובות:

  1. תיקון קטן בעניין הרכבת:

    הקו למודיעין הוא רק שלוחה של הקו המהיר (A1) בין תל אביב לירושלים. הפיצול בין שני הקווים נמצא סמוך למחלף ענבה הנבנה בימים אלה (הקשתות שרואים מימין לכביש בנסיעה בכיוון תל אביב).

    אז מה יש לנו בינתיים? קו רכבת נוח ממודיעין לתל אביב (שמרחיק את מודיעין עוד יותר מ"אזור ההשפעה" של ירושלים ומקרב אותה למדינת תל אביב), קו רכבת סביר למדי בין בית שמש לתל אביב (כנ"ל) וקו מקרטע ומפותל בין ירושלים לבית שמש ולתל אביב (שלא ממש מקרב בין הערים הנ"ל). בקיצור - ירושלים עדיין במצור...

    ומה יהיה בעתיד? קו רכבת מהיר מירושלים לתל אביב דרך נתב"ג (אינשאללה במהרה בימינו אמן), ו"קשת" רכבתית שתאפשר חיבור ישיר ממודיעין לירושלים. אממה, לאחרונה התבשרנו שהקשת תבוטל במסגרת קיצוצים בתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל (עוד מכה ל"אזור ההשפעה" הירושלמי). והקו המהיר? שר האוצר, ראש הממשלה ומנכ"ל משרדו עושים מאמצים עילאיים לחבל בפרוייקט הזה. למה??

    השבמחק
  2. בדיוק כמו שציינת - התבשרנו על דחיית קשת מודיעין לשנת 2014. חבל - זה בדיוק מה שהיינו צריכים עכשיו.

    השבמחק