יום שבת, 3 בנובמבר 2007

תכנון ובנייה במקומוני השבת - קונים זרים

סקירת עיתונות מצויינת נותן תמיד עמית, אבל השבת הופיעו כל-כך הרבה מאמרים בנושאי תכנון ובנייה...
חשבתי שאקרא את הכל או כמה שאספיק ואז אולי אכתוב משהו, אבל אחרי קריאת כתבת השער של "העיר כל-העיר" (עם הצילום של אותו שלט...) לא יכולתי להתאפק. בכלל - אחרי קריאת הפתיחה עם התסריט של רחוב עזה השומם סטייל "כוכב הקופים" הפסקתי לקרוא מרוב עצבים, אבל חזרתי לקרוא. אז למה כל-כך התעצבנתי?
ראשית - אותה סטודנטית שנתקעה ברחוב עזה השומם מגיעה במיוחד מתל אביב. האם שם ישנו מלאי עצום של דירות במחיר שווה לכל נפש, ובמיוחד בהתאמה לסטודנטים של מדעי הרוח , החברה והחינוך (אני מסיק מזה שהיא הייתה בדרך אל הר הצופים). ואם מדובר על פרברים, אז גם כאן יש, והמחירים אחרים.
ולגופו של עניין:
התושבים הזרים הרוכשים בעיר הם תופעה שצריך להתייחס אליה. אני מודה שאולי בעבר קצת הקלתי ראש בתופעה (כאן) אבל אני עדיין חושב שיש הרבה הנחות שגויות בכתבה. ההנחה העיקרית היא שכל תושב חוץ שקונה יוצר דירת רפאים. האם אני היחיד ששומע יותר ויותר צרפתית ואנגלית ברחובות של שכונות המגורים לאחרונה? אלו לא תיירים אלא אותם תושבי חוץ. חלק גדול מהם (כמה? אני חושב שהבדיקה שהציג עמית של מדי המים היא מעניינת והייתי שמח לקרוא עליה יותר) מתגוררים בעיר. ומה לעשות - הם באמת מזרימים חיים לכלכלה העירונית. גם למוכרי ולמשכירי הדירות, וגם לבעלי העסקים.
הרעיון של השכרה לסטודנטים במחיר סמלי תמורת עבודה קהילתית נראה לי מעולה - מפני שהנחות בארנונה לבדן לא יגרמו למי שהפרוטה מצוייה בכיסו בשפע, להשכיר. אם, לעומת זאת, הוא ידע שבזה הוא תורם לקהילה - זה בהחלט מניע שעשוי לדבר אל לבם של רבים.
נראה לי שאמשיך עם זה בתחילת השבוע, אבל הייתי חייב לפרוק קצת...
שבת שלום

2 תגובות:

  1. אתה צודק בכל הנוגע לאנגלית וצרפתית הנשמעות יותר ויותר ברחובות אבל למרות המניעים הציוניים אני חושב שבעלייה הנוכחית מארצות הרווחה חוזרת תופעת ההסתגרות שהתרחשה בעלייה מרוסיה בשנות ה-90(להבדיל מהעלייה הרוסית של שנות ה-70 בה האידיאל היה להיות ישראלי ולהתערות בחברה)
    זהו עוד רובד של המצב הקיים ופועל יוצא של שכונות הרפאים או הסתגרותם הקהילתית באזורים מסויימים.
    אני מניח שזהו מאפיין של תהליך הגירה כפי המתרחש בכל מדינה, אבל הגירה לישראל ממניעים יהודיים וציוניים, שונה מהגירה לארה"ב בגלל סיבות של עבודה. נכון אנחנו לא מכניסי פנים ויש בארץ שנאת זרים מטורפת אבל הייתי מצפה שלא תהיה פה הסתגרות קהילתית כפי שמתרחש כיום.
    אני לא רוצה לכתוב שזו בעייה כי העולים החדשים, הטחונים לרוב, אמורים להיות חלק מהפתרון ,
    אגב אני גם לא מצפה ל"שבת אחים גם יחד", כרגע אין להם כ"כ קשר לקהילה וזה דבר טבעי עד ליצירת קשרים חברתיים, הדבר החמור לדעתי שהם לא רוצים שיהיה להם קשר שכזה בעתיד

    השבמחק
  2. צריך לדעתי להבחין - שכונות הרפאים הן בעייה עירונית קשה - אזורים ללא חיים, שהם כמו שטחים מתים (סליחה על השימוש האינטנסיבי במוות...) בעיר. אנשים אינם אוהבים להכנס לשם, ונשאר חור שחור בעיר.
    הסתייגות: בכפר דוד עובר מעבר נוח מאוד לעיר העתיקה, ולכן, למרות שזו "שכונת רפאים" ניתן לראות במשך היום רבים צועדים דרכה אל העיר העתיקה.
    אבל העלייה מארצות הרווחה היא תופעה אחרת לגמרי. מרוב שאנשים בהיסטריה מאותם תושבי חוץ מפחידים, הם אינם פונים לטפל בבעיות הקלאסיות של עלייה - שהעלית.

    השבמחק