יום רביעי, 25 במרץ 2009

כביש לנפש



היה כתוב בגלובס שישראל נמצאת בתחתית הטבלה העולמית מבחינת ק"מ כביש לנפש. חשבתי שזה בטח מוגזם - "תחתית הטבלה העולמית" נו בטח...

בדקתי (הלינק הוא לטבלת הנתונים המלאה - כרגיל מתוך world factbook עם עיבוד שלי), ומסתבר שזה באמת כך! בישראל 2.5 ק"מ כביש לכל אלף נפש. השוואה? בבקשה: בגרמניה ישנם 7.8 ק"מ, בהולנד 8.1, בצרפת 14.9, ובארצות-הברית 21 ק"מ לכל אלף נפש. ישראל דומה מהבחינה הזו לסומליה ולאוגנדה (2.2 ק"מ).

אז אני יודע שפעם הבאה שאני שומע על כביש חדש שנסלל (וכנראה שלקובי כחלון יש כוונות בכיוון), אשתדל לזכור את הנתונים האלו לפני שאני קופץ.

4 תגובות:

  1. מעיון בנתונים הגולמיים נראה שהם מעוותים באופן חריג. על פי הטבלה שהכנת, במדינת העולם השלישי ניקראגוה, שבה פחות תושבים מבישראל, יש יותר ק"מ כבישים מאשר בארץ (!!!). כל מי שהיה באמריקה הלטינית ומכיר את מצב תשתיות התחבורה שם מבין שמשהו פה לא מסתדר. לפי הטבלה גם באלבניה הקטנה והלא-מפותחת יש יותר ק"מ כבישים מבישראל. זה לא סביר בעליל. לדעתי, אפשר שזה נובע ממדידת דרכי עפר יחד עם כבישים סלולים, וכידוע בישראל אחוז הכבישים הסלולים הוא עצום בהשוואה להרבה מקומות אחרים. יכולות כמובן להיות גם סיבות אחרות, בפרט נתונים ממקורות לא מהימנים.

    בקיצור, משהו פה לא עובד. עם כל הכבוד לאמירה שעם עובדות לא מתווכחים, אני מערער על אמינות הנתונים האלה ומוכן לשים את כל כספי המועט שחישוב נכון היה מציב את ישראל במקום גבוה מאוד בדירוג.

    השבמחק
  2. נכון - בניקרגואה רק 2300 ק"מ סלולים. אז מה? הסיבה שיש בה יותר כבישים מאשר בישראל זה שהיא גדולה מאיתנו פי שישה. אלבניה אולי קטנה, אבל היא עדיין קצת יותר גדולה מישראל. גם אורך הכבישים בה קצת יותר גדול. זה הגיוני.

    בקשר לאיכות הכבישים - נכון - בישראל היא לא נוראה כמו בעולם השלישי, אבל זו לא הנקודה.

    המשתנה שבאמת חסר כאן הוא גודל המדינה, או אולי הצפיפות (נפשות לקמ"ר). ברור שבקנדה ובאוסטרליה, שבהן הצפיפות הממוצעת מאוד נמוכה, צריך הרבה כביש לנפש. אצלנו הצפיפות מאוד גבוהה, ולכן צריך פחות כבישים (לנפש). ומסתבר שזה באמת ככה.

    ובאשר למקור - המקור הוא ה-CIA. אם יש למישהו מקור אחר (אמין יותר) שמרכז אינפורמציה ברמה עולמית - אשמח לבדוק. לא מצאתי באו"ם ובבנק העולמי.

    השבמחק
  3. הנתון הזה מוכר לי. אחד העיוותים במדד ביחס למדינות המערביות טמון בעובדה שבישראל יש אחוז גבוה הרבה יותר של ילדים מאשר במדינות המערביות. ההשוואה צריכה להיות כמות ק"מ כביש למשק בית (או לפחות ביחס למספר האנשים בגיל שממנו מותר לנהוג), ואז הפער בינינו למערב מצטמצם משמעותית.

    השבמחק
  4. לא נראה לי שכאן הבעיה היא גודל משק בית (הרי גם בסומליה ובאוגנדה כנראה שמשקי הבית גדולים ביחס למערב). אנחנו פשוט מדינה קטנה בשטח, שכל האוכלוסייה שלה מרוכזת בשטח ממש קטן. תכל'ס אם מדברים על תכנון קומפקטי, אולי זה לא נתון שצריך להתבייש בו...

    השבמחק