יום שלישי, 22 בספטמבר 2015

נסועה

הלמ"ס פרסמה אתמול את נתוני הנסועה (זוכרים שבטסט שאלו אתכם מה הקילומטרז'? זה מקור הנתונים). הם הצביעו על כך שהצפיפות בכבישים עולה. כנראה שמי שתקוע עכשיו, ערב יום כיפור, בפקק בכביש 1 יסכים עם זה...

בערוץ 10 (תודה, אלון) השוו את גידול האוכלוסייה לגידול בנסועה (כאן מדקה 58, אבל עד 1:02 זה קצת קישקוש. אני לא בטוח שהנתונים מהלמ"ס, כי יש שם עוד כמה דברים מעניינים שלא מצאתי להם מקור).

מתוך ערוץ 10


כמנהגי - הלכתי לנתונים.

רוצים לראות משהו לא מעודד? הנה הנסועה של אוטובוסים בקווים קבועים, לעומת רכבת, לעומת רכב פרטי:



כמו תמיד בנתונים - אפשר להסתכל על זה קצת אחרת. רוצים את זה ביותר מעודד? מספיק לשנות את שנת הבסיס:



(המקור לנתונים כאן (PDF) וכאן (XLS), והקובץ שלי כאן)


שורה תחתונה: גמר חתימה טובה, שנה טובה ומוצלחת, בריאות ואושר.
צום קל וטוב לצמים, רכיבה בטוחה ומהנה לרוכבים, וחשבון נפש פורה לכולנו (תמיד).

2 תגובות:

  1. הי יאיר, נחמד מאד.
    למרות שדיברנו על זה.. לא ממש הבנתי מה אתה רוצה להראות פה (יש פה כמה דברים).
    1. ההשוואה של מתן חודרוב (גידול באוכלוסייה מול גידול בנסועת האוטובוסים) אני לא ממש מבין למה עושים את זה. אם כבר צריך לחבר את הגידול בנסועת האוטובוסים נסועת הרכבת ונסועת הרכבים הפרטיים ולהשוות את זה לגידול באוכלוסייה. השוואה כזו יכולה לספר לנו על המרחקים שאנשים עושים, לעבודה שלהם למשל. פה יש מגמות הפוכות של התפתחות מערכת התקשורת (אפשר לעבוד מהבית) מול התייעלות של אמצעי הנסיעה. מעניין לראות מה קורה עם זה.
    2. שתי נקודות הייחוס שלך (שנות השבעים ושנות האלפיים) זה לא רק מניפולציה של הנתונים, כפי שרמזת. זה באמת מעודד. בשנים האחרונות אולי משהו מחלחל, היצע התחבורה הציבורית עולה והציבור אולי מראה נכונות להשתמש גם בתחבורה ציבורית. נדמה לי שאנחנו לא מוותרים על הרכב (רק הערכיים והאמיצים שבינינו :)) אלא משתמשים יותר בתחבורה ציבורית בנוסף לרכב שאנחנו מחזיקים. כי אנחנו עדיין רואים שהגידול בכמות הרכבים הפרטיים גדול מהגידול של האוכלוסייה.
    3. לאור העובדה שיום כיפור הסתיים בזה הרגע.. מה עם נסועת האופניים?!

    השבמחק
  2. הי. תודה :-)
    אני מקווה שבכל זאת הצלחתי לומר משהו... אני משער שרציתי להסתכל על הנתונים ולנסות להבין מה באמת קורה כאן.

    1. לגבי ההשוואה עם גידול האוכלוסייה - ברור שזה הרבה יותר מורכב... יש גם את השאלה היכן גדלה האוכלוסייה - האם זה במקומות שבהם יש תח"צ סבירה? כנראה שלא ממש. הם כנראה ניסו לראות אם זה הרבה או מעט וחיפשו מקור להשוואה... לי נראה שזה שהאנשים רוצים לזוז ממקום למקום זה נתון, וההשוואה היותר נכונה היא של צורות התחבורה.

    2. כן - זה שבשנים האחרונות זה נראה אחרת מאוד מעודד גם בעיניי.

    3. נסועת האופניים - צודק. אוסיף לטודו ליסט.

    השבמחק