יום שישי, 16 בדצמבר 2011

קריטריונים לזכאות לדיור בר השגה

אצל עמית בתוך המוני התגובות היה דיון קטן על הקריטריונים למחיר למשתכן. הדיון מזמן עבר לדברים אחרים, אבל אני (כמובן...) נשארתי עם השאלה של עמית - כמה משקי בית בישראל אינם עומדים בקריטריון של מיצוי כושר השתכרות. הדיון התעורר בעקבות הדיון של ועדת הכלכלה בנושא. פרוטוקול עוד אין, אבל הם הוציאו הודעה לעיתונות.

אם זה קריטריון, אז ברור שיש כאלו שעומדים בו ויש כאלו שלא, לא? אבל בכל זאת - בואו נראה על מי אנחנו מדברים כאן. (זהירות נתונים סטטיסטיים)


מתוך הסקר החברתי אפשר להוציא אומדנים של משקי בית (ולא רק של נפשות). הנתונים מהסקר מעולים, בעיקר בגלל שאפשר לבצע חיתוכים - למשל למצוא שב-178 אלף משקי בית בישראל שאין בבעלותם דירה, אין אפילו מפרנס אחד. ב-98 אלף מהם ההכנסה הממוצעת לנפש היא פחות מ-2,000 ש"ח לנפש לחודש.

אז אחרי שהוצאתי את הנתונים האלו ועוד כמה, ראיתי שבמכתב של הקואליציה לדיור בר השגה על הקריטריונים יש מספרים קצת אחרים. אז חיפשתי שוב ומצאתי מקור יותר פשוט. מתוך הפרסום של הלמ"ס על משקי בית מתוך הסקר החברתי, מצאתי את הלוח הזה, שבו כתוב שמתוך 908 אלף משקי בית עם ילדים מתחת גיל 17 שמתגוררים בישובים עירוניים (970 בישראל כולה אבל לגבי הסה"כ אין כאן פירוט) ב-282 יש מפרנס יחיד, וב-65 אין מפרנס כלל. רוצים לדעת מה קורה בירושלים עירנו הקדושה? אז ככה: מתוך 98 אלף משקי בית עם ילדים, 13 הם ללא מפרנס, ו-46 אלף הם עם מפרנס אחד.

אבל המספרים, למרות שהם עושים הרבה רושם (ותאמינו לי - קודם היו כאן עוד מספרים ומחקתי אותם לטובת כולנו), הם לא הסיפור לדעתי. הסיפור הוא האם הזכות לדיור היא זכות בסיסית או שהיא מותנה במשהו. ואם זו אכן זכות בסיסית, האם יש לנו בכל זאת אפשרות להשתמש בהקניית זכויות כאלו ככלי או תמריץ לעידוד תהליכים אחרים בחברה (כמו יציאה לעבודה).

לא אפרט כי נראה לי שהדברים ברורים וכי אני חייב לרוץ לקניות, אבל כדאי לקרוא את המכתב של הקואליציה. הם טוענים שתי טענות בעד הקריטריון של כושר השתכרות - אי צדק, ותמריץ שלילי לעבודה.

אני אישית חושב שדיור היא בכל זאת זכות בסיסית, אבל את התימרוץ צריך להכניס דרך גובה העזרה בדיור, או אפילו מיקום הדיור. כוונתי היא שאם מישהו עובד, מגיעה לו עזרה גדולה יותר בדיור, אבל אם הוא לא עובד, לא בטוח שלהשאיר אותו בלי קורת גג זה מה שיוציא אותו לעבודה, ובטח שזה לא האמצעי הצודק.

טוב - אם כבר נתונים, אז לפני שאני לוחץ על "פרסם" אשתף אתכם בנתון שראיתי במוסף (סוף השנה?) של דמארקר, שמשום מה לא עלה לאתר שלהם (תודה אוֹרי). הנתון מתייחס לאורך הכבישים בישראל, וטוען שיש לנו הרבה מה לסלול עד שנגיע לאירופה. אז ברור שגרמניה או צרפת משיגות אותנו בהרבה, אבל מה עם הולנד או דנמרק למשל? ובכן - גם ברמת המינוע (מספר המכוניות לנפש) הארצות הללו, שבנויות כל כך יפה על תחבורה ציבורית, עוקפות אותנו בענק, וגם בצפיפות - אורך הכבישים ביחס למספר המכוניות.

הנה הנתונים (מהבנק העולמי. לחיצה על הכותרת תיקח אתכם לעמוד של האינדיקטור שבו אפשר לעבור ממפה לטבלה):

שבת שלום



Data from World Bank





Data from World Bank

4 תגובות:

  1. יאיר- כמה זה באחוזים מכלל משקי הבית? באלפים זה נשמע עצום, אבל כמה אחוזים מכלל משקי הבית מהווים אלו שאינם עומדים בקריטריונים?
    צריך לזכור שמתוך אלו שאינם עומדים בהיקף המשרה הנדרש עדיין יימצאו זכאים מאחר שביניהם יש בוודאי כאלו שאינם "ברי השמה" ולכן נחשבים ע"י ביטוח לאומי כממצים את כושר השתכרותם.
    לגבי קריטריונים- תמיד יהיו מאחר וההיצע, בוודאי של קרקעות ודירות, תמיד יהיה מוגבל.

    השבמחק
  2. מה שאני אומר הוא שצריך להבחין בין תמיכה באילו שממצים את כושר ההשתכרות - אני 100% בעד זה

    לבין אספקת קורת גג - שזה סיפור אחר. האם אתה מעדיף שסטודנט חביב יקבל דיור בר השגה - גם אני. האם המחיר צריך להיות שאותו הומלס ישאר מחוץ לתור לדיור ציבורי - אני חושב שלא. אם יחוזק וישוקם מנגנון הדיור הציבורי - ושם הקריטריונים יהיו סוציאליים - אז אפשר לדעתי לבקש מיצוי כושר כתנאי לדב"י. אבל כרגע המגמה הפוכה...

    לגופם של נתונים - חילצתי את הנתונים, חישבתי אחוזים, והעליתי לגוגל דוקס - הנה הם.

    השבמחק
  3. איזה דיכאון חטפתי מהנתונים שלך. גם ברמה הארצית וגם הירושלמית. כלומר מעל 50% ממשקי הבית לא עומדים בקריטריון???
    אני חשוב שצריך להפריד בין כמה רמות סיוע. לאוכלוסייה עם רמת הכנסה נמוכה מדובר על דיור ציבורי וסיוע בשכ"ד (ושם מיצוי כושר השתכרות כבר קיים...). למעמד ביניים מדובר על מחיר למשתכן או דיור להשכרה ארוכת טווח. אין אחד בא על חשבון השני, צריך לאלו ולאלו אבל מדובר בכלי סיוע נפרדים.

    השבמחק
  4. שכחתם להוסיף לסקר כ-300.000 דירים ללא חוזה. כגון כפר שלם. שכונת הארגזים.ליפתא סומל. בדואים ועוד דירים אלו יושבו ע"י המדינה בשנות ה-50 והיום הפכה אותם לפולשים

    השבמחק